Egy vállalkozás marketing tevékenységének sikerét mindenképpen jobb, ha objektív módszerekkel mérjük és nem megérzésekre hagyatkozunk. Ebben lehetnek a segítségünkre a fő teljesítménymutatók.
Mit is jelent a KPI?
Minden piaci szereplőnek és márkának tudnia kell a választ erre a kérdésre, ha pontosan követni és érteni akarja vállalkozása eredményeit. Hiszen a KPI-ok, – vagy magyarul fő teljesítménymutatók – segítenek az üzleti és marketing célok megfogalmazásában és összehangolásában. A marketingben KPI egy kampány vagy marketing tevékenység konkrét céljaihoz kötött mérhető érték. Jelzi a kampány során elért haladást, és méri a marketing hatékonyságát egy kampány végén.
KPI vagy mérőszám? A KPI-ok mindig valamilyen célhoz kötöttek, mint teszem azt több látogatót hozni a weboldalunkra. A mérőszám ezzel szemben az adott KPI számszerűsített értéke, például havi 2000 helyett 4000 látogatót szeretnénk elérni.
Miért fontosak a marketing KPI-k?
KPI-ok nélkül nehéz stratégiai marketing kampányokat létrehozni és értékelni az eredményeket. Ezeket a kulcstényezőket hozzáadhatjuk marketing jelentéseinkhez, hogy szemléltessük az eredményeket és a megtérülést.
Ahhoz, hogy jó KPI-okat tudjon egy cég meghatározni, érdemes jó célokat is kitűzni. A célok kitűzése során pedig érdemes olyan célokat meghatározni, amelyek a KPI-okat a stratégia és az üzleti siker szolgátába állítják. Ilyenek a SMART célok:
Pontos (Specific): részletesen, pontosan megfogalmazott
Mérhető (Measurable): számszerűsíthető
Elérhető (Achieveable): reálisan elérhető
Releváns (Relevant): fűződjön érdekünk hozzá, hogy elérjük
Időhöz kötött (Time-bound): tartozzon hozzá időzítés, határidő
Most, hogy megértettük a KPI-ok jelentőségét, nézzük a 8+1 leggyakrabban használt teljesítménymutatót:
1. Konverziók száma
Konverziónak azt nevezzük, amikor megvalósul a honlapon kitűzött cél, aktivitás. A konverzió szó angolul (conversion) szó szerint átalakulást jelent, a marketing szakma pedig olyan értelemben használja, hogy a honlapra látogató felhasználó “átalakul” érdeklődővé, vevővé, feliratkozóvá, stb.
Konverzió lehet például, ha valaki:
- Megnyit egy e-mailt
- Rákattint egy linkre
- Űrlapot tölt ki
- Vásárol, megrendel valamit
- Végrehajt egy olyan műveletet, amelyet szeretnénk.
2. Konverziós arány
A konverziós arány megmutatja, hány látogatóból lesz vevő az adott honlapon.
Képlet: Konverziók száma / Megtekintések száma = Konverziós arány
3. Konverziós költség
A konverziós költség megmutatja, hogy mi az a pénzösszeg, amelyet a kívánt konverzió elérésére fordítottunk.
Képlet: Költségkeret / Konverziók száma = Konverziónkénti költség
4. Leadek száma
Leadnek nevezzük, amikor kapcsolatfelvételi adatokat gyűjtünk be egy potenciális ügyféltől, így itt nem feltétlenül az értékesítés lezárását kell ez alatt érteni: ha egy felhasználó feliratkozik egy hírlevélre, letölt egy tájékoztató anyagot vagy akár időpontot foglal egy konzultációra, már joggal nevezhető lead-nek.
5. Lead költség
Egy lead költsége a konverziós költséghez hasonlóan az a pénzösszeg, ami a teljes költségkeret egy leadre eső része.
Képlet: Költségkeret / Leadek száma = Lead költség
6. Új Ügyfelek
Az új ügyfelek száma egy egyszerű, de hasznos és fontos kulcstényező.
7. Az ügyfélszerzés költsége
Az ügyfélszerzés költsége az a pénzösszeg, amelyet egy új ügyfél megszerzésére fordítottunk.
Képlet: Költségvetés / Új ügyfelek száma = Ügyfélszerzés költsége
8. Keresési rangsor
Az egyik leggyakrabban használt digitális marketing KPI a keresőmotorok szerinti találati lista figyelemmel kísérése. Egy SERP ( Search Engine Result Page) elemzés egyszerűen és érthetően szemlélteti, hogy egy adott kulcsszóra weboldalunk milyen helyezéssel rendelkezik.
8+1. Csatornák
A különböző csatornákról beérkező látogatók száma is fontos, ezekkel kapcsolatban is felállíthatunk számszerű célokat, de alapvetően is hasznos információt hordoznak ezek a KPI-ok. Például a direkt forgalom a márkaismertséget, népszerűséget jelzi a potenciális érdeklődők körében. Csökkenése azt mutatja, hogy az ismeretségünk, kedveltségünk is visszaesett.
- Organikus forgalom: természetes módon beérkező forgalmat jelent. Tehát azokat a látogatókat értjük alatta, akik a keresőbe beírt kifejezés után jutottak az oldalunkra, (nem fizetett hirdetésre kattintva).
- Direkt forgalom: akkor keletkezik, amikor egy felhasználó begépeli egy weboldal URL-jét a böngészőjébe, vagy rákattint egy abban elmentett könyvjelzőre.
- Referral forgalom: olyan oldalakról érkezett látogatók, amelyek hivatkoztak weboldalunkra, tehát arra mutató linket helyeztek el.
- Közösségi forgalom: a különböző közösségi média oldalakról érkező látogatók összessége.
A marketing KPI-ok nyomon követése tehát elengedhetetlen vállalkozásod számára – függetlenül attól, hogy B2C vagy B2B üzleti modellben dolgozol. Ráadásul a manapság elérhető számtalan eszköznek köszönhetően minden eddiginél több lehetőséged van arra, hogy marketing tevékenységed átlátható, nyomon követhető és értékelhető legyen.
Ha segítségre van szükséged fő teljesítménymutatóid meghatározásában és nyomon követésében,
keress minket bizalommal és segítségedre leszünk!