Ha azt mondom, weboldal elemzés, valószínűleg technikai tesztelésre, a beállítások optimalizálására gondolsz elsőként, pedig a felhasználói élmény monitorozásáról sem szabad megfeledkeznünk.
Talán nem vagyunk már messze attól, hogy a Google a felhasználói élmény (UX vagy user experience) alapján is rangsorolja a weboldalakat, de addig is könnyen lehet, hogy UX szempontból problémás webhelyünk és emiatt veszítünk látogatókat, esünk el leadektől, konverzióktól.
A mai digitális és rohanó világban a fogyasztók gyors és megbízható felhasználói élményt várnak el, amikor meglátogatnak egy webhelyet, és ritkán fognak megelégedni a gyengébb teljesítménnyel. Ha ügyfeleknek relatív sokat kell várnia az oldal betöltéséhez, az oldal tartalma nem átlátható és nehezen navigálnak a felhasználók, valószínűleg elhagyják az oldalt és felkeresik valamelyik versenytársunkat. Manapság rengeteg eszköz áll rendelkezésünkre, ami segít a problémák felderítésében, de fontos hangsúlyoznunk, hogy nem a weboldal-elemző szoftvereknek akarunk megfelelni: sokkal inkább javaslatként kell tekinteni rájuk és a felhasználói élmény (UX) szempontjából megközelítenünk az elemzést.
Hiszen ha böngészel egy weblapot és minden a helyén van, szép, rövid időn belül betölt minden funkció, könnyen kezelhető, informatív, pozitív élményeid vannak a használata során, akkor jó a weboldal felhasználói élménye.
Lássuk, mire érdemes odafigyelni!
Az optimális felhasználói élmény biztosítása nem egzakt tudomány, de a webhely teljesítményének elemzését lehetővé tevő eszközök és bevált, “best-practice” tippek segíthetnek a webhely teljesítményének javításában. A következőkben a főbb tartalmi elvárások szemszögéből megközelítve gyűjtöttünk össze tippeket:
1. Képek optimalizálása
A képoptimalizálás az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy javítsuk a webhely teljesítményét. Képekkel könnyebben, gyorsabban és hatékonyabban tudjuk az információt eljuttatni a látogatókhoz, ehhez viszont tudnunk kell, hogy hogyan használjuk a képeket a weboldalon. Hiszen ha túl nagy méretű képeket használunk, akkor nagyon lelassítjuk a weboldalunkat, ha viszont túlságosan lebutítjuk a méretet, akkor rosszul fog megjelenni a honlapon és ezáltal rontja a felhasználói élményt.
2. Használj képek helyett szöveget
Képként megjeleníteni a szöveges tartalmat régi hibának számít, amellyel sajnos manapság is lehet találkozni. A megoldás duplán hátrányos:
→ a kép fájlmérete miatt lassul az oldal betöltése
→ keresőoptimalizálás oldaláról is hátrányt szenvedsz, mivel a Google algoritmusa egyelőre nem alkalmas a képként feltöltött szövegek értelmezésére
3. Ügyelj a betűtípusokra és a betűk méretére
A három alapszabály a fontok meghatározásánál:
1️⃣ Fontos, hogy megvizsgáld, hogy az adott betűtípust hogyan jelenítik meg a különböző böngészők.
2️⃣ Csak azokat a betűtípus stílusokat és karakterkészleteket használd, amelyekre valóban szükséged van.
3️⃣ A betűtípusokat a szerveren tárold és ne külső forrásból töltsd be, de figyelj a betűtípus fájlméretére
4. Legyen egyszerűen átfutható a weboldal szövegezése
Biztosan találkoztál már olyan landoló oldallal, ami arra emlékeztetett, mintha regényt olvasnál; nehezen volt átlátható, hiába kerested a lényeget és élvezhetetlen volt az olvasása. Mindig tartsd szem előtt, hogy valódi élményt és információt szolgáltass:
→ használj felsorolást, de ne ess túlzásba
→ kulcsszavak kiemeléséhez használj nagybetűt vagy vastagított betűt, ezzel is segítve az értelmezést
→ mondanivalódat tagold alcímekkel
→ használj tömör, lényegre törő mondatokat
5. Reszponzivitás
A reszponzív webdizájn lényege, hogy az adott weboldal mindenféle eszközön – legyen az asztali gép, laptop, tablet vagy mobil – esztétikusan nézzen ki, könnyen navigáljunk benne és felhasználóbarát legyen.
A mobiltelefonok térhódítása ott tart, hogy általánosságban elmondható, közel kétszer annyian böngészik a weboldalakat mobilról, mint asztali számítógépről. Ezért weboldalad reszponzivitása elengedhetetlen.
6+1. Elemezd a felhasználói viselkedést
A felhasználói viselkedés a webhely teljesítményének legjobb és leginformatívabb mutatója, ezért elengedhetetlen a felhasználói viselkedés folyamatos nyomon követése és elemzése. A legfontosabb KPI-okról és mutatókról korábbi cikkünben olvashatsz.