Hogyan hat a felhasználói élmény weboldalad teljesítményére? Mutatjuk!

Judit Mühl
Judit Mühl

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    Ha azt mondom, weboldal elemzés, valószínűleg technikai tesztelésre, a beállítások optimalizálására gondolsz elsőként, pedig a felhasználói élmény monitorozásáról sem szabad megfeledkeznünk.

    Talán nem vagyunk már messze attól, hogy a Google a felhasználói élmény (UX vagy user experience) alapján is rangsorolja a weboldalakat, de addig is könnyen lehet, hogy UX szempontból problémás webhelyünk és emiatt veszítünk látogatókat, esünk el leadektől, konverzióktól.

    A mai digitális és rohanó világban a fogyasztók gyors és megbízható felhasználói élményt várnak el, amikor meglátogatnak egy webhelyet, és ritkán fognak megelégedni a gyengébb teljesítménnyel. Ha ügyfeleknek relatív sokat kell várnia az oldal betöltéséhez, az oldal tartalma nem átlátható és nehezen navigálnak a felhasználók, valószínűleg elhagyják az oldalt és felkeresik valamelyik versenytársunkat. Manapság rengeteg eszköz áll rendelkezésünkre, ami segít a problémák felderítésében, de fontos hangsúlyoznunk, hogy nem a weboldal-elemző szoftvereknek akarunk megfelelni: sokkal inkább javaslatként kell tekinteni rájuk és a felhasználói élmény (UX) szempontjából megközelítenünk az elemzést.
    Hiszen ha böngészel egy weblapot és minden a helyén van, szép, rövid időn belül betölt minden funkció, könnyen kezelhető, informatív, pozitív élményeid vannak a használata során, akkor jó a weboldal felhasználói élménye.

    y-shift user experience
    y-shift user experience

    Lássuk, mire érdemes odafigyelni!

    Az optimális felhasználói élmény biztosítása nem egzakt tudomány, de a webhely teljesítményének elemzését lehetővé tevő eszközök és bevált, “best-practice” tippek segíthetnek a webhely teljesítményének javításában. A következőkben a főbb tartalmi elvárások szemszögéből megközelítve gyűjtöttünk össze tippeket:

    1. Képek optimalizálása

    A képoptimalizálás az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy javítsuk a webhely teljesítményét. Képekkel könnyebben, gyorsabban és hatékonyabban tudjuk az információt eljuttatni a látogatókhoz, ehhez viszont tudnunk kell, hogy hogyan használjuk a képeket a weboldalon. Hiszen ha túl nagy méretű képeket használunk, akkor nagyon lelassítjuk a weboldalunkat, ha viszont túlságosan lebutítjuk a méretet, akkor rosszul fog megjelenni a honlapon és ezáltal rontja a felhasználói élményt.

    2. Használj képek helyett szöveget

    Képként megjeleníteni a szöveges tartalmat régi hibának számít, amellyel sajnos manapság is lehet találkozni. A megoldás duplán hátrányos:
    → a kép fájlmérete miatt lassul az oldal betöltése
    → keresőoptimalizálás oldaláról is hátrányt szenvedsz, mivel a Google algoritmusa egyelőre nem alkalmas a képként feltöltött szövegek értelmezésére

    3. Ügyelj a betűtípusokra és a betűk méretére

    A három alapszabály a fontok meghatározásánál:
    1️⃣ Fontos, hogy megvizsgáld, hogy az adott betűtípust hogyan jelenítik meg a különböző böngészők.
    2️⃣ Csak azokat a betűtípus stílusokat és karakterkészleteket használd, amelyekre valóban szükséged van.
    3️⃣ A betűtípusokat a szerveren tárold és ne külső forrásból töltsd be, de figyelj a betűtípus fájlméretére

    4. Legyen egyszerűen átfutható a weboldal szövegezése


    Biztosan találkoztál már olyan landoló oldallal, ami arra emlékeztetett, mintha regényt olvasnál; nehezen volt átlátható, hiába kerested a lényeget és élvezhetetlen volt az olvasása. Mindig tartsd szem előtt, hogy valódi élményt és információt szolgáltass:
    → használj felsorolást, de ne ess túlzásba
    → kulcsszavak kiemeléséhez használj nagybetűt vagy vastagított betűt, ezzel is segítve az értelmezést
    → mondanivalódat tagold alcímekkel
    → használj tömör, lényegre törő mondatokat

    5. Reszponzivitás


    A reszponzív webdizájn lényege, hogy az adott weboldal mindenféle eszközön – legyen az asztali gép, laptop, tablet vagy mobil – esztétikusan nézzen ki, könnyen navigáljunk benne és felhasználóbarát legyen.
    A mobiltelefonok térhódítása ott tart, hogy általánosságban elmondható, közel kétszer annyian böngészik a weboldalakat mobilról, mint asztali számítógépről. Ezért weboldalad reszponzivitása elengedhetetlen.

    6+1. Elemezd a felhasználói viselkedést


    A felhasználói viselkedés a webhely teljesítményének legjobb és leginformatívabb mutatója, ezért elengedhetetlen a felhasználói viselkedés folyamatos nyomon követése és elemzése. A legfontosabb KPI-okról és mutatókról korábbi cikkünben olvashatsz.

    Legutolsó bejegyzéseink

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    Órákig tartó kreatív ötletelés helyett pár perces brainstorming? Hatékony és gyors szövegalkotás? Egy azonnal ott termő segítség, amikor elakadsz? Nem, ez nem csak egy szép álom a marketingesek számára. Ez a ChatGPT. Ha érdekel, hogy mi, mint ügynökség mire és hogyan használjuk, akkor olvass tovább!

    Katona Kriszti
    Katona Kriszti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!