Amiről mindenki (is) beszél… a koronavírus hatása

YCO
YCO
Amiről mindenki beszél, covid hatása

Magunkra egy digitális szakmai műhelyként tekintünk, ahol minden héten magas kvalitású szakemberek, együtt dolgoznak saját ötleteken, és komoly célokkal rendelkező vállalatok egyedi problémáin. A publikációink a piacnak és a szakmának szólnak, reméljük a gondolatainkat hasznosnak találjátok!

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    Bár rengeteg az információ, mégis egyre több a kérdés a koronavírus hatása és annak várható gazdasági következményei kapcsán.

    Biztosan nem vagyunk egyedül azzal az igénnyel, hogy folyamatosan kövessük a híreket, tájékozódjunk az Interneten és egymástól a koronavírus hatása és a várható gazdasági következményei kapcsán. Mint mindenki, mi is próbálunk előre nézni és kitalálni mit hoznak a következő hetek, hónapok. Ez azonban komoly kihívást jelent egy olyan bizonytalan helyzetben, melyre jó néhány évtizede nem volt precedens.

    Mi itt a Y-shift-nél kutatóként és marketingszakemberként fontosnak gondoljuk, hogy támogassuk a környezetünket, ügyfeleinket és az érdeklődőket az elmúlt hetekben megjelent információk és eredmények értelmezésével, kérdések megfogalmazásával.

    Hogy állunk most a koronavírussal…

    … és mire számíthatunk még? Vajon milyen gazdasági változásokat hoz a járvány terjedése világszerte? Merül fel a kérdés mindannyiunkban. 

    A válsággal kapcsolatos előrejelzések és társadalmi kíváncsiság már most intenzív (amit a Google Trend is alátámaszt), a közgazdászok egy része szerint már most elkerülhetetlen a recesszió. A kérdést persze nagyban árnyalja, hogy a kormányok hogyan reagálnak a helyzetre.

    Recesszió témakörében történő keresések száma az elmúlt 90 napban világszerte

    (Forrás: Google Trends, 2020.03.25.)

    Google Trends elemzés gazdasagi valtozasok elorejelzése
    Google Trends elemzés gazdasagi valtozasok elorejelzése

    Az aggodalom pedig nem véletlen, hiszen számos olyan globális jelenséget látunk, melyeknek komoly gazdasági hatása van, vagy éppen a várható hatás elkerülését célozza.

    • A bankok világszerte csökkentik a kamatokat annak érdekében, hogy megpróbálják erősíteni a gazdaságaikat.
    • Globálisan a turizmus az egyik leginkább érintett szektor, hiszen a vírus terjedése és az ennek hatására elrendelt utazási korlátozások alapjaiban változtatták meg a fogyasztói szokásokat kezdve a légiközlekedéstől, a szálláshelyeken keresztül egészen az éttermekig.
    utazási korlátozások okozta gazdasági változások
    utazási korlátozások okozta gazdasági változások
    • Az ipari termelésben bekövetkezett jelentős lassulást pedig jól illusztrálja a NASA által készített légifelvétel, mely Kína nagyvárosainak kibocsátását rögzítette 2020 januárjában és februárjában.
    Kína kibocsátása alakulásának lehetséges hatásai a gazdasági változásra
    Kína kibocsátása alakulásának lehetséges hatásai a gazdasági változásra

    Mindezek pedig természetesen a munkaerőpiacra is kihatnak és nem csak távoli országokban, hanem itthon, nálunk is…

    Így hat a járvány iparági szinten

    A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2020. március 18-án megjelent gyorselemzése alapján egyértelműen kirajzolódnak azok az iparágak, melyeket jelentősen érintenek a járvány hatásai. A gazdasági változások persze mindenkit érintenek, de nem ugyanolyan mértékben.

    A vállalkozások (n=12567) 

    89%-a számít arra, hogy a cég működésére negatív hatással lesz a koronavírus járvány

    amit akár 3,5 héten belül megérezhetnek.

    A leginkább érintett iparágak 

    (Forrás: MKIK Gyorselemzés 2020.03.18.)

    a koronavírus okozta gazdasági változások által leginkább érintett iparágak
    a koronavírus okozta gazdasági változások által leginkább érintett iparágak

    A vállalkozások 85%-a gondolja úgy, hogy a járványhelyzet rontja az üzleti kilátásait.

    Az eredményekből az is kitűnik, hogy az egyes iparágakat különbözőképpen érinti a járvány negatív hatása, és a felkészültségük is eltérő. Míg a vendéglátásban működő vállalkozások már a válsághelyzet első szakaszában tisztában voltak azzal, hogy ők jelentősen érintettek lesznek, addig a közigazgatási szektorban és az építőiparban közel 30%-kal nőtt azoknak a vállalkozásoknak a száma, akik március 15-e után realizálták, hogy a koronavírus terjedése nagymértékben rontja a vállalkozás kilátásait.

    „A koronavírus terjedése nagymértékben rontja a vállalkozás kilátásait” (%)

    (Forrás: MKIK Gyorselemzés 2020.03.18.)

    vállalkozások kilátásai a koronavírus okozta gazdasági helyzetben
    vállalkozások kilátásai a koronavírus okozta gazdasági helyzetben

    Ezzel együtt azt is látjuk, hogy a helyzetre való reagálás azért is nehézkes, mert a vállalkozások 83%-a egyáltalán nem rendelkezett vészforgatókönyvvel egy ilyen helyzetre nézve, sőt március 18-ig mindössze a cégek 41%-a kezdte el ennek pótlását.

    A leggyakoribb megoldás a home office, amit a gyorselemzés elkészültéig a válaszadó vállalatok 37%-a alkalmazott, de a fizetés nélküli szabadság (27%) és a munkaszerződés szerinti kezelés (25%) is a leggyakoribb megoldások között szerepel. 

     

    Mit tehetünk mi?

    Mármint mindazok, akiket érintenek a veszélyhelyzetben meghozott intézkedések. A legjobb, amit tehetünk, hogy felkészülünk, hiszen 

    minél többet tudunk a saját piacunkról, annál könnyebben tudunk alkalmazkodni a változásokhoz.

    Először is, azt javasoljuk, hogy higgadtan gondoljuk végig a piacot, amelyen dolgozunk:

    1. Értékeljük a saját működésünket

    • Hogyan hat a jelenlegi helyzet a vállalatunk működésére?
    • Milyen stratégiánk van?
    • Hogyan tudunk felkészülni a várható következményekre?

    2. Nézzük meg mit csinálnak a versenytársak 

    • Tudjuk-e mi azt, vagy éppen az ellenkezőjét?
    • Miben vagyunk jobbak, mint mások?

    3. Foglalkozzunk a fogyasztókkal

    • Hogyan reagálnak a jelenlegi helyzetben? Hogyan változnak a vásárlási/ felhasználói szokásaik?
    • Miért reagálnak úgy ahogy?
    • Milyen új igényeik, elvárásaik vannak?

    4. Keressünk online elérési lehetőségeket 

    • El lehet-e érni a vevőket online? van-e hozzájuk (legalább e-mailes) kapcsolat (vevőadatbázis)?
    • Megoldható-e a kiszállítás? be lehet-e csatlakozni webáruházba?

        És, ha szüksége, fogjunk össze, mutassunk példát

    • Kössünk együttműködést, alakítsunk szövetséget.
    • Érdemes-e összefogni versenytársakkal? ha igen, milyen területen? Ha nem, akkor kivel lenne érdemes (beszállítóval, értékesítővel)?

    És ha mindez megvan, legyünk kreatívak! Ne csak kövessük a történéseket és a konkurenciát,

    legyünk mi az elsők egy-egy megoldással!

    A YCO segítséget nyújt a kérdések megválaszolásában, a megoldás kitalálásában és az online világban történő eligazodásban.

    Keress minket bátran kérdéseiddel, problémáiddal, igyekszünk a legjobb tudásunk szerint segíteni! hello@yco.hu

    Legutolsó bejegyzéseink

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    Órákig tartó kreatív ötletelés helyett pár perces brainstorming? Hatékony és gyors szövegalkotás? Egy azonnal ott termő segítség, amikor elakadsz? Nem, ez nem csak egy szép álom a marketingesek számára. Ez a ChatGPT. Ha érdekel, hogy mi, mint ügynökség mire és hogyan használjuk, akkor olvass tovább!

    Katona Kriszti
    Katona Kriszti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!