„Gondolkodjunk a fogyasztó fejével” – milyen fogyasztói trendek láthatók 2020-ban

YCO
YCO
fogyasztói trendek

Magunkra egy digitális szakmai műhelyként tekintünk, ahol minden héten magas kvalitású szakemberek, együtt dolgoznak saját ötleteken, és komoly célokkal rendelkező vállalatok egyedi problémáin. A publikációink a piacnak és a szakmának szólnak, reméljük a gondolatainkat hasznosnak találjátok!

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    Beszéljük a fogyasztói trendek kérdéséről is. A nemzetközi tendenciákat végiggondolva, a hazai fogyasztókról gyűjtött ismereteinkkel szintetizálva mi is megfogalmaztuk azokat a trendeket, melyekről azt gondoljuk, hogy 2020-ban hatással lesznek a magyar fogyasztókra, ezért marketing szakemberként és vállalatvezetőként nem mehetünk el mellettük.

    Milyen is ma a fogyasztó?

    Merül fel a kérdés újra és újra a marketing szakemberek fejében, hiszen ebben a gyorsan változó (gazdasági és technológiai) környezetben a vásárlási döntések egyre kiszámíthatatlanabbnak tűnnek. De vajon tényleg így van? Valóban nem tudunk tervezni? Milyen fogyasztói trendek alakítják a magatartását?

    Kutatóként azt látjuk, hogy bár a fogyasztók sok esetben kiszámíthatatlanok és teljesen ellentmondásosan döntenek, ezek az irracionálisnak tűnő döntések mégsem véletlenszerűek. Kutatások támasztják alá, hogy a vásárlók rendszeresen ugyanazokat a “hibákat” követik el, így beszélhetünk mi is trendekről, melyek meghatározzák ezeket a döntéseket.

    Gondolkodjunk a fogyasztó fejével

    Számos cég foglalkozik azzal, hogy évről évre összegyűjti azokat a trendeket, melyek meghatározzák a fogyasztók magatartását. Mi az Euromonitor International összefoglalóját vesszük röviden alapul, mert ezek között olykor az előző évhez képest finomhangolt jelenségek szerepelnek, melyek a technológiai fejlődés előnyeinek kiaknázását, a gyorsítást segítik elő:

    • a mesterséges intelligencia (AI) technológiák egyre inkább mindennapossá válása,
    • a gyorsan feldolgozható, de tartalomgazdag információk igénye,
    • az egyéni mobilitást támogató eszközök “okossá” válása a közlekedéstől kezdve a pénzügyekig,
    • multifunkcionális otthonok, melyek minden eddiginél kényelmesebbé teszik az életet

    Máskor olyan meglepő újdonságokat, ellentrendeket találunk, mint

    • az általános igény a mentális well-being iránt,
    • a helyi termékek, az egyedi előállítás fontosságának növekedése a vásárlások során, ami éppúgy támogatja a környezettudatosságot, mint az újrahasznosítás és az újrahasználat trendjének folyamatos népszerűsége,
    • az érett, senior célcsoportok igényei felértékelődnek a piacon,
    • ezen kívül a cégek gyakran fordulnak speciális igényű (mentális vagy fizikai fogyatékossággal élők) célcsoportok felé, hogy termékeiket vagy szolgáltatásaikat számukra is elérhetővé tegyék.

    Y-TRENDEK 2020

    Nézzük most azokat a tendenciákat, amelyek itt, szűkebb környezetünkben is relevánsnak gondolunk. A nemzetközi tendenciákat végiggondolva, a hazai fogyasztókról gyűjtött ismereteinkkel szintetizálva mi is megfogalmaztuk azokat a trendeket, melyekről azt gondoljuk, hogy 2020-ban hatással lesznek a magyar fogyasztókra, ezért marketing szakemberként és vállalatvezetőként nem mehetünk el mellettük.

    fogyasztói trendek 2020
    Produktivitás

    A hatékonyságra törekvés már nem csak vállalati szinten jelenik meg a fogyasztók életében, hiszen a mindennapi feladatok menedzselése is egyre nagyobb kihívást jelent. Olyan igények, mint a munka-magánélet egyensúlyának megteremtése minden eddiginél fontosabbá válik, melyre a piacnak is reagálnia kell. Ennek hatására folyamatosan jelennek meg az élet menedzselését egyszerűsítő és hatékonyságnövelő applikációk és eszközök. 

    A fogyasztó számára is érték, hogy minél gyorsabban és kényelmesebben tudunk megoldani problémákat.

    Mesterséges és mobil

    A mesterséges intelligencia, az automatizáció és az IoT kora itt van és folyamatosan érzékelhető szinten minden iparágban és az élet minden területén. Az innovációk létjogosultságát pedig meg kell mutatni a fogyasztónak, edukálni kell arra is többek között, hogy egyre több esetben használhatja a mobilját (pl. mobilfizetés, mobilbank stb.).

    Újragondolt közlekedés

    Bár első látásra kevésbé kapcsolódik az online marketingtrendekhez a közlekedés kérdése, mégis azt gondoljuk, hogy egyre jelentősebb szerepe van a fogyasztók életében és kommunikációjában is. 

    Ezen a területen jelentek meg az elmúlt időszakban olyan új megoldások, amikkel nem számoltunk korábban. Azt látjuk, hogy a piac kidolgozza azokat a megoldásokat, melyek a fogyasztói – produktivitásra való – igényekből jönnek.

    Fogyasztói jóllét

    A gazdasági válságból történő kilábalás mentén egyre erősödik a fogyasztók igénye a fizikai és mentális jóllétük támogatására. Mindenki igyekszik “okos” döntéseket hozni, ami mellett azt is figyelembe kell vennünk, hogy a vásárlás vagy a fogyasztás okoz-e örömet.

    Az anyagi jólét mellett látunk egyfajta értékkeresést is, mely áthatja a fogyasztót. Ez együtt jár a prémiumizáció trendjével, hiszen vár is valami pluszt, valami prémiumot, amitől elégedettnek érzi magát.

    Valóságos élmények

    A fogyasztói jóllét része a túlzott virtualitás ellenpontozására való törekvés is, mely a kézzel fogható, valóban átélhető élményekre vonatkozik. Az olyan – alapvetően online szolgáltatásokra építő – vállalatok, mint az Amazon vagy a Facebook elkezdtek reagálni ezekre az igényekre és úgy tűnik, kénytelenek megjelenni az offline világban is.

    Zöldnyomás

    A környezettudatosság az egyik legsokoldalúbban megjelenő fogyasztói igény. A vásárló elvárásokat támaszt az állammal, a gyártókkal, a szolgáltatókkal, de még a munkáltatóval szemben is, de mindez a lehető legkevésbé érinti a jóllét, a kényelem kérdését. Úgy tűnik, ez a trend egyelőre nem teljesen tisztázott még a fogyasztó fejében sem.

    Generációs hatások

    A generációkról már nem abban az értelemben kell beszélni, hogy meg kell tanítani az idősebb korosztályt az Internet- és eszközhasználatra. Ez egy olyan interakció a generációk között, amiből sokat tanulhatunk, tudatosabbá válhatunk. Ebben az értékkeresési időszakban sokat tanulhatunk arról, hogyan adaptálhatók a tradicionális értékek az online működésbe.

    Személyes adatok

    Ilyen hagyományos érték a magánélet és a személyes adatok védelme is. Az online tér hirtelen kitágulásával egyre gyakrabban megkérdőjeleződött és amit újra meg kell tanulnia a fogyasztóknak.

    Az érintett fogyasztói trendek a fényében érdemes feltenni magunknak a kérdést újra és újra, hogy mennyire ismerjük valójában a vevőinket?

    Bár a válasz könnyűnek tűnik, de kutatások által mindig hozzájuthatunk olyan értékes insight-okhoz, melyek még inkább közelebb visznek minket a fogyasztók gondolkodásához.

    Ahogyan vendégeink látták…

    Megkérdeztük ezekről a trendekről Find your Y workshopunk résztvevőit is.

    Összességében azt tapasztaltuk, hogy a mini-konferencián résztvevő szakemberek árnyalatnyi különbségeket éreznek csak a felvázolt fogyasztói trendek között. Mindenesetre egy prioritási sorrendet látunk az alapján, hogy az adott trendeket mennyire gondolják globálisan aktuális kérdésnek és ehhez képest a saját munkájukra mennyire van hatással.

    kétdimenziós térkép

    A beérkezett 17 válasz alapján felrajzolt kétdimenziós térkép jól illusztrálja, hogy

    • bár a helyi vállalatok is látják a fenntarthatósági megatrend által implikált zöldnyomást, a gazdasági helyzet stabilizálódásának köszönhető fogyasztói jóllét igényét és a technológiai fejlődés aktuális trendjeit a mesterséges intelligencia és a mobil megoldások terjedésével,
    • azonban a saját munkájukban a produktivitás kényszere és a személyes adatok kezelésének (GDPR) nyomása hagyja a legnagyobb nyomot.
    • ezekhez képest pedig a közlekedésben érzékelhető változások és a generációs különbségek kevésbé tűnnek relevánsnak és aktuálisnak jelen pillanatban.

    Vendégeinket kifaggattuk még az online marketing trendekről és a webdizájn változásaival kapcsolatban is.

    Tekintsd meg kapcsolódó előadásunkat!

    Legutolsó bejegyzéseink

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    Órákig tartó kreatív ötletelés helyett pár perces brainstorming? Hatékony és gyors szövegalkotás? Egy azonnal ott termő segítség, amikor elakadsz? Nem, ez nem csak egy szép álom a marketingesek számára. Ez a ChatGPT. Ha érdekel, hogy mi, mint ügynökség mire és hogyan használjuk, akkor olvass tovább!

    Katona Kriszti
    Katona Kriszti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!