Bár rengeteg az információ, mégis egyre több a kérdés a koronavírus hatása és annak várható gazdasági következményei kapcsán.
Biztosan nem vagyunk egyedül azzal az igénnyel, hogy folyamatosan kövessük a híreket, tájékozódjunk az Interneten és egymástól a koronavírus hatása és a várható gazdasági következményei kapcsán. Mint mindenki, mi is próbálunk előre nézni és kitalálni mit hoznak a következő hetek, hónapok. Ez azonban komoly kihívást jelent egy olyan bizonytalan helyzetben, melyre jó néhány évtizede nem volt precedens.
Mi itt a Y-shift-nél kutatóként és marketingszakemberként fontosnak gondoljuk, hogy támogassuk a környezetünket, ügyfeleinket és az érdeklődőket az elmúlt hetekben megjelent információk és eredmények értelmezésével, kérdések megfogalmazásával.
Hogy állunk most a koronavírussal…
… és mire számíthatunk még? Vajon milyen gazdasági változásokat hoz a járvány terjedése világszerte? Merül fel a kérdés mindannyiunkban.
A válsággal kapcsolatos előrejelzések és társadalmi kíváncsiság már most intenzív (amit a Google Trend is alátámaszt), a közgazdászok egy része szerint már most elkerülhetetlen a recesszió. A kérdést persze nagyban árnyalja, hogy a kormányok hogyan reagálnak a helyzetre.
Recesszió témakörében történő keresések száma az elmúlt 90 napban világszerte
(Forrás: Google Trends, 2020.03.25.)
Az aggodalom pedig nem véletlen, hiszen számos olyan globális jelenséget látunk, melyeknek komoly gazdasági hatása van, vagy éppen a várható hatás elkerülését célozza.
- A bankok világszerte csökkentik a kamatokat annak érdekében, hogy megpróbálják erősíteni a gazdaságaikat.
- Globálisan a turizmus az egyik leginkább érintett szektor, hiszen a vírus terjedése és az ennek hatására elrendelt utazási korlátozások alapjaiban változtatták meg a fogyasztói szokásokat kezdve a légiközlekedéstől, a szálláshelyeken keresztül egészen az éttermekig.
- Az ipari termelésben bekövetkezett jelentős lassulást pedig jól illusztrálja a NASA által készített légifelvétel, mely Kína nagyvárosainak kibocsátását rögzítette 2020 januárjában és februárjában.
Mindezek pedig természetesen a munkaerőpiacra is kihatnak és nem csak távoli országokban, hanem itthon, nálunk is…
Így hat a járvány iparági szinten
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2020. március 18-án megjelent gyorselemzése alapján egyértelműen kirajzolódnak azok az iparágak, melyeket jelentősen érintenek a járvány hatásai. A gazdasági változások persze mindenkit érintenek, de nem ugyanolyan mértékben.
A vállalkozások (n=12567)
89%-a számít arra, hogy a cég működésére negatív hatással lesz a koronavírus járvány
amit akár 3,5 héten belül megérezhetnek.
A leginkább érintett iparágak
(Forrás: MKIK Gyorselemzés 2020.03.18.)
A vállalkozások 85%-a gondolja úgy, hogy a járványhelyzet rontja az üzleti kilátásait.
Az eredményekből az is kitűnik, hogy az egyes iparágakat különbözőképpen érinti a járvány negatív hatása, és a felkészültségük is eltérő. Míg a vendéglátásban működő vállalkozások már a válsághelyzet első szakaszában tisztában voltak azzal, hogy ők jelentősen érintettek lesznek, addig a közigazgatási szektorban és az építőiparban közel 30%-kal nőtt azoknak a vállalkozásoknak a száma, akik március 15-e után realizálták, hogy a koronavírus terjedése nagymértékben rontja a vállalkozás kilátásait.
„A koronavírus terjedése nagymértékben rontja a vállalkozás kilátásait” (%)
(Forrás: MKIK Gyorselemzés 2020.03.18.)
Ezzel együtt azt is látjuk, hogy a helyzetre való reagálás azért is nehézkes, mert a vállalkozások 83%-a egyáltalán nem rendelkezett vészforgatókönyvvel egy ilyen helyzetre nézve, sőt március 18-ig mindössze a cégek 41%-a kezdte el ennek pótlását.
A leggyakoribb megoldás a home office, amit a gyorselemzés elkészültéig a válaszadó vállalatok 37%-a alkalmazott, de a fizetés nélküli szabadság (27%) és a munkaszerződés szerinti kezelés (25%) is a leggyakoribb megoldások között szerepel.
Mit tehetünk mi?
Mármint mindazok, akiket érintenek a veszélyhelyzetben meghozott intézkedések. A legjobb, amit tehetünk, hogy felkészülünk, hiszen
minél többet tudunk a saját piacunkról, annál könnyebben tudunk alkalmazkodni a változásokhoz.
Először is, azt javasoljuk, hogy higgadtan gondoljuk végig a piacot, amelyen dolgozunk:
1. Értékeljük a saját működésünket
- Hogyan hat a jelenlegi helyzet a vállalatunk működésére?
- Milyen stratégiánk van?
- Hogyan tudunk felkészülni a várható következményekre?
2. Nézzük meg mit csinálnak a versenytársak
- Tudjuk-e mi azt, vagy éppen az ellenkezőjét?
- Miben vagyunk jobbak, mint mások?
3. Foglalkozzunk a fogyasztókkal
- Hogyan reagálnak a jelenlegi helyzetben? Hogyan változnak a vásárlási/ felhasználói szokásaik?
- Miért reagálnak úgy ahogy?
- Milyen új igényeik, elvárásaik vannak?
4. Keressünk online elérési lehetőségeket
- El lehet-e érni a vevőket online? van-e hozzájuk (legalább e-mailes) kapcsolat (vevőadatbázis)?
- Megoldható-e a kiszállítás? be lehet-e csatlakozni webáruházba?
És, ha szüksége, fogjunk össze, mutassunk példát
- Kössünk együttműködést, alakítsunk szövetséget.
- Érdemes-e összefogni versenytársakkal? ha igen, milyen területen? Ha nem, akkor kivel lenne érdemes (beszállítóval, értékesítővel)?
És ha mindez megvan, legyünk kreatívak! Ne csak kövessük a történéseket és a konkurenciát,
legyünk mi az elsők egy-egy megoldással!
A YCO segítséget nyújt a kérdések megválaszolásában, a megoldás kitalálásában és az online világban történő eligazodásban.
Keress minket bátran kérdéseiddel, problémáiddal, igyekszünk a legjobb tudásunk szerint segíteni! hello@yco.hu