Márkakutatás okosan

YCO
YCO
brand research

Magunkra egy digitális szakmai műhelyként tekintünk, ahol minden héten magas kvalitású szakemberek, együtt dolgoznak saját ötleteken, és komoly célokkal rendelkező vállalatok egyedi problémáin. A publikációink a piacnak és a szakmának szólnak, reméljük a gondolatainkat hasznosnak találjátok!

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    Marketing szempontból a márkakutatás a fogyasztói gondolkodás és tapasztalatok megismerésére fókuszál. A komplex kép kialakítása nem egyszerű feladat, de megfelelő eszközökkel lehetséges.

    Van egy márkám… Kész is vagyunk? cikkünkben összefoglaltuk, hogy miért is érdemes foglalkozni a márkánkkal, és miért van olyan nagy jelentősége annak a képnek, mely a fogyasztó fejében él a cégről, a márkáról vagy éppen a márkával azonosított termékről, azaz a márkaimázsnak.

    A márkatudatos működés kialakításának nulladik lépése annak megértése, hogy elméletben ez hogyan is működik. Ezt támogatja a Y-shift Online Jelenlét Monitoring programja is. 

    De felmerül a kérdés, hogy mi van a gyakorlati oldalon? Hogyan ismerhetjük meg a fogyasztók véleményét a márkánkkal kapcsolatban?

    Persze egy teljesen átfogó és komplex kép elérése ebben a kérdésben sem egyszerű. De megfelelő eszközökkel közelebb tudunk kerülni a vásárlók magatartásának megértéséhez.

    Röviden a márkaértékelés lehetőségeiről az tudni kell, hogy a gyakorlatban

    • beszélhetünk a vállalatértékelés szempontjából releváns pénzügyi márkaértékről, melyek fókuszában főleg a profit vagy számviteli eredmény áll, de a legnagyobb márkaértékelési modellek jellemzően figyelembe veszik a fogyasztói attitűdök alakulását és a vesenytársakhoz mért márkaerősséget is. Ilyenek – többek között – a BrandZ, az Interbrand vagy a Brand Finance összeállítása is. Ezek használatára azonban sok esetben nincs lehetőség, ezért
    • számunkra most érdekesebb, hogy marketing szempontból hogyan lehet közelíteni a márka értékeléséhez? Hiszen marketingesként elsősorban olyan információkra van szükségünk, melyeket közvetlenül be tudunk építeni a munkánkba. Ilyen a ismertségre, a márkával kapcsolatos percepcióra vagy a fogyasztói asszociációkra vonatkozó információk.
    márkakutatás típusai
    márkakutatás típusai

    A marketing szemléletű márkakutatás…

    olyan kérdésekre koncentrál, mint:

    Hogyan látják az adott márkát a fogyasztók?

    Hogyan teljesít a márka a piacon?

    Milyen a pozíciója a versenytárs márkákhoz képest?

    Az ilyen, és ehhez hasonló felvetések megválaszolásához meg kell kérdeznünk a fogyasztót közvetlen vagy közvetett módon. 

    Ügyfeleink gyakran keresnek meg minket azzal, hogy szeretnének fejlesztéseket véghezvinni vagy bővíteni a piacukat, de nem tudják, hogyan álljanak neki, mert nincsen megfelelő információjuk arról, hogy hogy áll valójában a márkájuk. 

    Az egyik leggyakrabban használt kvantitatív eszköz az online kérdőíves megkérdezés, mely speciális kérdések alkalmazásával számszerűsített eredményeket biztosít a potenciális piacunkon megjelenő vásárlók gondolkodásáról és a márka piaci helyzetéről.

    A márkapiramis, a márkaimázs térkép és az észlelési térkép egy márkakutatás olyan outputjait jelentik, melyről leolvasható

    • a vizsgált márka és a versenytársak pozíciója,
    • az ezekhez társított főbb asszociációk és
    • a márkastratégia gyenge pontjai.

    Bizonyos esetekben – ha azt látjuk, hogy a márkánk nem ott van, ahol szeretnénk, de látjuk a célt – újrapozícionálásra van szükség, melyet termék- vagy kommunikáció fejlesztéssel érhetünk el. Ahogyan láttuk ezt a Tesco esetében is, amikor 2014 után nemzetközi szinten a “gazdaságosság” üzenete helyett elkezdett egy teljesen új, érzelmekre ható, megbízhatóságot és minőséget hangsúlyozó kommunikációs stratégiát gyakorolni.

    márkakutatás - észlelési térkép
    márkakutatás – észlelési térkép

    Fontos, hogy az így kapott értékeket rendszeresen (1-3 évente vagy nagyobb stratégiai döntések előtt és után) monitorozzuk, hiszen jelentősen támogathatják, megkönnyíthetik a márkadöntések meghozatalát.

    Érdemes azonban a számok mögé is nézni…

    Tudjuk, hogy minden sikeres márkának szüksége van egy jó történetre, amire a fogyasztók felfigyelnek, emlékeznek és amiről beszélnek.

    márkakutatás storytelling
    márkakutatás storytelling

    A márka mögött kirajzolódó szorit kvalitatív (minőségi) elemzések révén érhetjük el, melyhez a hagyományos mélyinterjúkon és fókuszcsoportos vitákon túl olyan új és innovatív kutatási megoldásokat is alkalmazunk, mint az online közösség vizsgálat, a digitális etnográfia vagy az automatizált tartalomelemzés (social listening).

    Képzeljük el, hogy a márkánk egy valós személyként lép be az ajtón…

    Kit látunk mi (cégvezetőként, marketingesként)?

    És kit látnak a fogyasztók? Mi az ő története?

    A marketingkommunikációt hatékonyan képesek támogatni azok a minőségi információk, melyek közelebb visznek minket a vásárlók gondolkodásához, percepcióhoz és a fogyasztói magatartás dinamikájához. Kvalitatív kutatási eszközök segítségével részletesebben megérthetjük a márkával kapcsolatos fogyasztói tapasztalatok különböző aspektusait (ismertség, kipróbálás, vásárlás, használat, tovább ajánlás stb.), mely lehetővé teszi egy komplex kép kialakítását.

    Kíváncsi vagy hogyan teljesít a márkád a piacon?

    Segítségre van szükséged egy jó sztori megfogalmazásához?

    Érdekel, hogyan használják a fogyasztók a márkádat?

    Vedd fel velünk a kapcsolatot, segítünk a kérdéseid megválaszolásában.

    Legutolsó bejegyzéseink

    igy-legyen-sikeres-google-ads-fiokod-2025

    Így legyen sikeres Google Ads fiókod 2025-ben

    Egy dolog biztos a változó (PPC-s) világban: Google Ads hirdetésre szinte minden esetben szüksége van egy márkának ahhoz, hogy érvényesülni tudjon a digitális világban. Akár új fiókot, márkát szeretnél indítani, akár meglévő fiókodnak szeretnél újult erővel nekifutni 2025-ben, ebben a cikkben segítek kihozni a legtöbbet fiókodból.

    Kiss Peti
    Kiss Peti
    tiktok-ppc-cover

    Elhirdettünk TikTokon 13 millió Ft-ot, megérte?

    Az elmúlt évek egyik legnagyobb újítása a TikTok platform meteorszerű berobbanása volt a hazai (és nemzetközi) piacra is, a lelkes PPC közösség pedig azonnal meglátta a lehetőséget a kíváncsi szemek lefoglalására. Közel két év alatt partnereinkkel 13 Millió Ft-ot költöttünk el a TikTokon kampányokra, de vajon megérte? Derítsük ki együtt!

    Kiss Peti
    Kiss Peti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!