Márkakutatás okosan

YCO
YCO
brand research

Magunkra egy digitális szakmai műhelyként tekintünk, ahol minden héten magas kvalitású szakemberek, együtt dolgoznak saját ötleteken, és komoly célokkal rendelkező vállalatok egyedi problémáin. A publikációink a piacnak és a szakmának szólnak, reméljük a gondolatainkat hasznosnak találjátok!

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    Marketing szempontból a márkakutatás a fogyasztói gondolkodás és tapasztalatok megismerésére fókuszál. A komplex kép kialakítása nem egyszerű feladat, de megfelelő eszközökkel lehetséges.

    Van egy márkám… Kész is vagyunk? cikkünkben összefoglaltuk, hogy miért is érdemes foglalkozni a márkánkkal, és miért van olyan nagy jelentősége annak a képnek, mely a fogyasztó fejében él a cégről, a márkáról vagy éppen a márkával azonosított termékről, azaz a márkaimázsnak.

    A márkatudatos működés kialakításának nulladik lépése annak megértése, hogy elméletben ez hogyan is működik. Ezt támogatja a Y-shift Online Jelenlét Monitoring programja is. 

    De felmerül a kérdés, hogy mi van a gyakorlati oldalon? Hogyan ismerhetjük meg a fogyasztók véleményét a márkánkkal kapcsolatban?

    Persze egy teljesen átfogó és komplex kép elérése ebben a kérdésben sem egyszerű. De megfelelő eszközökkel közelebb tudunk kerülni a vásárlók magatartásának megértéséhez.

    Röviden a márkaértékelés lehetőségeiről az tudni kell, hogy a gyakorlatban

    • beszélhetünk a vállalatértékelés szempontjából releváns pénzügyi márkaértékről, melyek fókuszában főleg a profit vagy számviteli eredmény áll, de a legnagyobb márkaértékelési modellek jellemzően figyelembe veszik a fogyasztói attitűdök alakulását és a vesenytársakhoz mért márkaerősséget is. Ilyenek – többek között – a BrandZ, az Interbrand vagy a Brand Finance összeállítása is. Ezek használatára azonban sok esetben nincs lehetőség, ezért
    • számunkra most érdekesebb, hogy marketing szempontból hogyan lehet közelíteni a márka értékeléséhez? Hiszen marketingesként elsősorban olyan információkra van szükségünk, melyeket közvetlenül be tudunk építeni a munkánkba. Ilyen a ismertségre, a márkával kapcsolatos percepcióra vagy a fogyasztói asszociációkra vonatkozó információk.
    márkakutatás típusai
    márkakutatás típusai

    A marketing szemléletű márkakutatás…

    olyan kérdésekre koncentrál, mint:

    Hogyan látják az adott márkát a fogyasztók?

    Hogyan teljesít a márka a piacon?

    Milyen a pozíciója a versenytárs márkákhoz képest?

    Az ilyen, és ehhez hasonló felvetések megválaszolásához meg kell kérdeznünk a fogyasztót közvetlen vagy közvetett módon. 

    Ügyfeleink gyakran keresnek meg minket azzal, hogy szeretnének fejlesztéseket véghezvinni vagy bővíteni a piacukat, de nem tudják, hogyan álljanak neki, mert nincsen megfelelő információjuk arról, hogy hogy áll valójában a márkájuk. 

    Az egyik leggyakrabban használt kvantitatív eszköz az online kérdőíves megkérdezés, mely speciális kérdések alkalmazásával számszerűsített eredményeket biztosít a potenciális piacunkon megjelenő vásárlók gondolkodásáról és a márka piaci helyzetéről.

    A márkapiramis, a márkaimázs térkép és az észlelési térkép egy márkakutatás olyan outputjait jelentik, melyről leolvasható

    • a vizsgált márka és a versenytársak pozíciója,
    • az ezekhez társított főbb asszociációk és
    • a márkastratégia gyenge pontjai.

    Bizonyos esetekben – ha azt látjuk, hogy a márkánk nem ott van, ahol szeretnénk, de látjuk a célt – újrapozícionálásra van szükség, melyet termék- vagy kommunikáció fejlesztéssel érhetünk el. Ahogyan láttuk ezt a Tesco esetében is, amikor 2014 után nemzetközi szinten a “gazdaságosság” üzenete helyett elkezdett egy teljesen új, érzelmekre ható, megbízhatóságot és minőséget hangsúlyozó kommunikációs stratégiát gyakorolni.

    márkakutatás - észlelési térkép
    márkakutatás – észlelési térkép

    Fontos, hogy az így kapott értékeket rendszeresen (1-3 évente vagy nagyobb stratégiai döntések előtt és után) monitorozzuk, hiszen jelentősen támogathatják, megkönnyíthetik a márkadöntések meghozatalát.

    Érdemes azonban a számok mögé is nézni…

    Tudjuk, hogy minden sikeres márkának szüksége van egy jó történetre, amire a fogyasztók felfigyelnek, emlékeznek és amiről beszélnek.

    márkakutatás storytelling
    márkakutatás storytelling

    A márka mögött kirajzolódó szorit kvalitatív (minőségi) elemzések révén érhetjük el, melyhez a hagyományos mélyinterjúkon és fókuszcsoportos vitákon túl olyan új és innovatív kutatási megoldásokat is alkalmazunk, mint az online közösség vizsgálat, a digitális etnográfia vagy az automatizált tartalomelemzés (social listening).

    Képzeljük el, hogy a márkánk egy valós személyként lép be az ajtón…

    Kit látunk mi (cégvezetőként, marketingesként)?

    És kit látnak a fogyasztók? Mi az ő története?

    A marketingkommunikációt hatékonyan képesek támogatni azok a minőségi információk, melyek közelebb visznek minket a vásárlók gondolkodásához, percepcióhoz és a fogyasztói magatartás dinamikájához. Kvalitatív kutatási eszközök segítségével részletesebben megérthetjük a márkával kapcsolatos fogyasztói tapasztalatok különböző aspektusait (ismertség, kipróbálás, vásárlás, használat, tovább ajánlás stb.), mely lehetővé teszi egy komplex kép kialakítását.

    Kíváncsi vagy hogyan teljesít a márkád a piacon?

    Segítségre van szükséged egy jó sztori megfogalmazásához?

    Érdekel, hogyan használják a fogyasztók a márkádat?

    Vedd fel velünk a kapcsolatot, segítünk a kérdéseid megválaszolásában.

    Legutolsó bejegyzéseink

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    Órákig tartó kreatív ötletelés helyett pár perces brainstorming? Hatékony és gyors szövegalkotás? Egy azonnal ott termő segítség, amikor elakadsz? Nem, ez nem csak egy szép álom a marketingesek számára. Ez a ChatGPT. Ha érdekel, hogy mi, mint ügynökség mire és hogyan használjuk, akkor olvass tovább!

    Katona Kriszti
    Katona Kriszti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!