Mi is az a fókuszcsoport? Hogyan változott az utóbbi években?

YCO
YCO

Magunkra egy digitális szakmai műhelyként tekintünk, ahol minden héten magas kvalitású szakemberek, együtt dolgoznak saját ötleteken, és komoly célokkal rendelkező vállalatok egyedi problémáin. A publikációink a piacnak és a szakmának szólnak, reméljük a gondolatainkat hasznosnak találjátok!

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    Cikkünk legfőbb témája a fókuszcsoportos viták módszere (angolul focus group discussion vagy fgd rövidítéssel leírható), ami a kvalitatív kutatási módszerek egyik legfőbb képviselője.

    A fókuszcsoportos vitákon jellemzően egy képzett moderátor beszélget adott vezérfonal (guide) alapján előre kiválasztott résztvevőkkel. A módszer legfőbb célja egy adott témakör alapos körbejárása, mégpedig úgy, hogy a résztvevők szabadon elmondják a véleményüket, gondolataikat a kutatási téma kapcsán. A megbízók számára azért is vonzóak a fókuszcsoportok, mert valós időben követhetőek – vagy helyben egy detektívtükör mögül, vagy más megoldással (pl. online streaming)

    A módszer és annak kivitelezése az idő múlásával változott, leginkább a technológia fejlődésével párhuzamosan. A fókuszcsoportok evolúciója az alábbi lépésekben írható le:

    1. klasszikus fókuszcsoport – amikor a moderátor és a résztvevők is egy helyen vannak, továbbá a megbízó is helyben tudja követni a beszélgetést
    2. a következő lépés, amikor a moderátor és a résztvevők is ugyanazon a helyen vannak, de a megbízó már távolról tudja követni az internet nyújtotta szolgáltatásoknak köszönhetően
    3. ilyen szempontból a legfejlettebbnek az online fókuszcsoportok számítanak – vagyis, amikor minden résztvevője a kutatási folyamatnak más-más helyről csatlakozik be

    Nyilván ahogy akár a munkavégzés terén is vannak előnyei és hátrányai az otthoni munkavégzésnek (home-office), az online fókuszcsoportnak is megvannak a maga előnyös és hátrányos elemei. Legnagyobb előnye a hatékonyság, mind időben, mind költségben. Legnagyobb hátránya viszont, hogy a testbeszédből adódó információk elveszhetnek a feldolgozás során.

    A már korábban hivatkozott GRIT riport is bemutatja, hogy 2021-hez képest 2022-ben jóval magasabb arányban vettek igénybe online megoldásokat a fókuszcsoportok kapcsán, míg a személyes megoldások részaránya csökkent.

    gritreport-fokuszcsoport-1
    gritreport-fokuszcsoport-1

    Az online kvalitatív módszerek közül a használati arányokban az online fókuszcsoport szorosan követi az online mélyinterjús és az online közösség módszereket, vagyis egyike a leginkább használt online megoldásoknak.

    Hogyan készülnek a kutatók egy (online) fókuszcsoportra?

    A QuestionPro összegyűjtötte, hogy mik azok a főbb bevált gyakorlatok, amelyeket érdemes figyelembe venni, amikor online fókuszcsoportot szervezünk. Ezek az alábbiak:

    • előkészület: mivel ebben az esetben mindenki más-más helyen van, ezért nagyon fontos a pontos előkészület, például minden résztvevő nagyon pontosan legyen tájékoztatva a részletekről…
    • mintavétel, résztvevők kiválasztása: a megfelelő emberek kiválasztása nemcsak online csoportok esetén fontos, de ebben az esetben talán még nagyobb prioritást élvez!
    • csoportméret: a résztvevők számában nagyobb eltérések nem érzékelhetőek az online és a személyes csoportok között. Viszont online csoportok esetén ha valamivel kevesebb a résztvevő, akkor könnyebb a szervezés és az online csoport dinamikája is gördülékenyebb…
    • moderátor, a csoport vezetője: a kutatási célok teljesülése szempontjából nagyon fontos az ő szerepe, hiszen ő fogja biztosítani, hogy a lehető legtöbb és leghasznosabb információt kapjuk…
    • platform, felület, ahol a csoport szervezhető: az egyik legfontosabb része az online fókuszcsoportok szervezésének a megfelelő online eszköz (platform) használata, ami nemcsak könnyen használható, de a későbbi adatfeldolgozást is könnyebbé teszi, támogatja…

    Ha csak néhány perced van, és szeretnéd megtudni, hogy mire jó a fókuszcsoport, akkor ezen a linken lévő videót javasoljuk megnézni 😉

    Előző cikkünkben a piackutatásról, annak előnyeiről és fajtáiról írtunk, következő bejegyzésünkben pedig a legújabb (digitális) megoldásokat mutatjuk be.

    Legutolsó bejegyzéseink

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    Órákig tartó kreatív ötletelés helyett pár perces brainstorming? Hatékony és gyors szövegalkotás? Egy azonnal ott termő segítség, amikor elakadsz? Nem, ez nem csak egy szép álom a marketingesek számára. Ez a ChatGPT. Ha érdekel, hogy mi, mint ügynökség mire és hogyan használjuk, akkor olvass tovább!

    Katona Kriszti
    Katona Kriszti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!