Mikor kezdjünk piackutatásba?

YCO
YCO

Magunkra egy digitális szakmai műhelyként tekintünk, ahol minden héten magas kvalitású szakemberek, együtt dolgoznak saját ötleteken, és komoly célokkal rendelkező vállalatok egyedi problémáin. A publikációink a piacnak és a szakmának szólnak, reméljük a gondolatainkat hasznosnak találjátok!

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    Tudjuk, látjuk, érzékeljük, hogy számos esetben felmerül a kérdés, hogy egy adott szituáció, döntési probléma esetén szükség lenne külső, megerősítő vagy éppen kiegészítő jellegű adatokra, információkra, de ezek begyűjtése, elemzése meglehetősen idő- és költségigényes, így nehéz eldönteni, hogy megéri-e.

    Mi, a Y-shift kutatási csapatában nyilvánvalóan elfogultak vagyunk, mert hisszük, hogy (majdnem) minden döntést meg tudunk értékes információkkal támogatni, mégis elfogadjuk, ha az Ügyfél másként dönt. Ennek okát azonban a legtöbb esetben nem a ráfordítás-oldali igények nagyságrendjében látjuk, hanem abban, hogy a projekt kimenetele, hozzájárulása a döntéshez bizonytalan. Vagy legalábbis ezt gondolják a vállalati szakemberek.

    De mi azért dolgozunk, hogy megfelelő eszközökkel, a lehető leghatékonyabban, az aktuális fogyasztói szokásokhoz leginkább illeszkedő módon gyűjtsünk releváns adatokat, amelyeket aztán elemzünk és a konklúziókat az Ügyfeleinkkel megosztjuk.

    De hogyan történik mindez?

    Milyen főbb piackutatási módszerekről beszélhetünk?

    Amikor piackutatási projekten gondolkodunk, akkor alapjában véve kvantitatív és kvalitatív módszerekről szoktunk beszélni. Mostanáig.

    A MeRSZ.hu összefoglalója alapján is látható, hogy a két módszer között milyen eltérések vannak azok célja, módszertani háttere és a módszer által biztosított előnyök alapján.

    A kvantitatív módszerek lényege a számszerűsítés, ami azt jelenti, hogy a kutatás által vizsgált jelenség számokkal, százalékokkal leírható. Ez azt is jelenti, hogy jellemzően sok embert kérdezünk meg a kvantitatív módszerekkel, és az eredményeket számokként kapjuk meg. A kvantitatív módszerek legjellemzőbb képviselője a kérdőíves megkérdezés, azon belül az online kérdőív, vagy másnéven cawi az angol computer-assisted web-interview alapján.

    A kvantitatív módszer legfőbb előnyei:

    • viszonylag rövid idő alatt lehet sok válaszadót megkérdezni
    • megalapozott, általános következtetéseket lehet egy adott jelenségről vagy célcsoportról levonni általa
    • általában könnyebben értelmezhető és átláthatóbb, mint a kvalitatív eredmények

    A kvalitatív módszerrel általában a kvantitatívval szemben inkább a mélyebb összefüggéseket, egy adott jelenség vagy magatartásminta mögött meghúzódó okokat és motivációkat tudjuk feltárni, vizsgálni. Emiatt a kvalitatív megkérdezések esetén a válaszadók száma is jóval alacsonyabb. A kvalitatív kutatási módszerek jellemzően a miért-jellegű kérdésekre adnak választ. Leggyakoribb “képviselői” a mélyinterjúk és a fókuszcsoportok.

    A kvalitatív módszer legfőbb előnyei:

    • adott jelenséget, magatartásmintát, annak hátterét, okait vizsgálja, magyarázza meg
    • sokkal több információt nyújthat
    • a kutató közelebbről látja a célcsoportot, közvetlenebb kapcsolatba kerülhet velük
    • sok esetben a kutatásban résztvevők is könnyebben tudnak azonosulni a kutatás relevanciájával, mert úgy érzik, hogy a véleményüknek nagyobb súlya van

    A klasszikus módszereken túl…

    Azt látjuk, hogy a klasszikusnak számító módszereken – mint a fent hivatkozott kérdőív, interjú és fókuszcsoport – túl is van élet a kutatások világában. Erről számol be a 2022 márciusában megjelent GRIT riport is. Több olyan újfajta kutatási eszköz van, amit a cégek használnak vagy a közeljövőben terveznek használni – ezek legmagasabb arányban:

    • szövegelemzés / tartalomelemzés
    • mobilkérdőívek
    • közösségi média kutatás
    • mobil kvalitatív eszközök
    gritreport-piackutatas-1
    gritreport-piackutatas-1

    Cikkünk következő részében a fókuszcsoportról és annak evolúciójáról olvashatsz, illetve megismerheted, hogy miként készülnek fel a kutatók a vizsgálatokra.

    Legutolsó bejegyzéseink

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    Órákig tartó kreatív ötletelés helyett pár perces brainstorming? Hatékony és gyors szövegalkotás? Egy azonnal ott termő segítség, amikor elakadsz? Nem, ez nem csak egy szép álom a marketingesek számára. Ez a ChatGPT. Ha érdekel, hogy mi, mint ügynökség mire és hogyan használjuk, akkor olvass tovább!

    Katona Kriszti
    Katona Kriszti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!