UX kutatás 1×1

YCO
YCO
ux research methods

Magunkra egy digitális szakmai műhelyként tekintünk, ahol minden héten magas kvalitású szakemberek, együtt dolgoznak saját ötleteken, és komoly célokkal rendelkező vállalatok egyedi problémáin. A publikációink a piacnak és a szakmának szólnak, reméljük a gondolatainkat hasznosnak találjátok!

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    Milyen módszert válasszunk a felhasználói élmény vizsgálatához? Most összegyűjtöttük azokat a sarokpontokat, melyek szükségesek egy UX kutatás megtervezéséhez.

    A digitális marketing szakma egyik leggyakrabban hallatott hívószava a felhasználói élmény (user experience), mellyel ma már sok esetben UX dizájnerek foglalkoznak, de nem árt hozzá egy kutató is. 🤓

    De miért kell ezt (is) kutatni?

    Egy weboldal vagy alkalmazás tervezésének fontos célja, hogy az adott felület ne csak informatív legyen, de értéket közvetítsen, élményt jelentsen és elégedettséget eredményezzen a felhasználók számára. Ennek megvalósításához pedig ismerni kell a felhasználót.

    A felhasználói élmény vizsgálata a felhasználói célcsoport olyan szisztematikus elemzése, mely valós képet és a dizájn folyamatba beépíthető insight-okat szolgáltat a felhasználói viselkedéssel és a felhasználás körülményeivel kapcsolatban.

    Itt is – mint minden más kutatás esetében – a különböző célok és kutatási kérdések más-más módszertant tesznek szükségessé.

    Számtalan módszer áll rendelkezésre

    A Nielsen Norman Group összegyűjtötte, milyen módszerek állnak rendelkezésünkre a felhasználói élmény vizsgálatára. A felsorolt módszereket három dimenzió mentén csoportosíthatjuk:

    Kutatási módszertan

    kvalitatív (vagy direkt): feltáró jellegű kutatás, melyben kis mintaelemszám elérésével miértekre keressük a választ. Ide tartozik a mélyinterjú, a fókuszcsoport vagy az etnografikus kutatások, ahol részletes és mély információkat szerzünk a felhasználókról és magáról a felhasználásról is.

    kvantitatív (vagy indirekt): leíró jellegű kutatások, ahol nagy mennyiségű adat felvétele alapján jönnek létre az eredmények. A hagyományos kérdőíves megkérdezés mellett gyakran használt megoldás az A/B teszt vagy a felhasználói útvonal elemzés is, ahol a látogatók automatikusan rögzített online lábnyoma kerül elemzésre.

    Megközelítés

    vélemény-központú (attitudinal): megkérdezésen alapuló módszerek

    viselkedésközpontú (behavioral): megfigyelésekre támaszkodó megoldások

    Kontextus

    • természetes közeg, ahol a valós felhasználás figyelhető meg,
    • laboratóriumi vizsgálat,
    • kontextus nélküli közeg, amikor nem a termék használata közben végezzük a felmérést és
    • vegyes/ hibrid megoldás

    Ez alapján alábbi ábra szemlélteti az elérhető módszereket:

    kutatási módszerek
    kutatasi modszerek

    Forrás: nngroup.com, 2014

    Nem mindegy, mikor mit választunk!

    Nem elég a módszerekkel tisztában lennünk, fontos kérdés, hogy mikor, a fejlesztések mely szakaszában érdemes őket bevetni. Bár a módszerek tárháza széles, most néhány olyan technikára összpontosítunk, melyek a legjellemzőbben használatosak a UX kutatások 4 fő szakaszában:

    1) A felhasználók preferenciáinak meghatározása

    • felhasználói mélyinterjúval, mely alkalmas a felhasználók saját környezetében felmérni egy adott feladat megoldásának folyamatát, illetve
    • naplózással, ahol a résztvevők egyénileg rögzítik az interakcióikat a vizsgált felülettel kapcsolatban.

    2) Annak felmérése, hogyan elégíthetjük ki a felhasználók igényeit

    • kártyarendezéses módszerrel, mely során a résztvevők a kártyákra írt szavakat vagy kifejezéseket rendszerezik vagy csoportosítják, ami segít megbizonyosodni arról, hogy az oldal felépítése követi-e a felhasználói logikát.
    • Komplex megoldást jelent ezen kívül, ha különböző technikákat alkalmazva Customer Journey Map-et hozunk létre.

    3) A dizájn értékelése

    • felhasználói tesztekkel (usability tests), ahol a használat különböző aspektusait vizsgáljuk vagy
    • elérhetőségi tesztekkel, melynek középpontjában a hozzáférhetőség áll.

    4) Végül pedig fontos a potenciális problémák, új lehetőségek és trendek nyomon követése, melyet

    A helyes módszerválasztást az alábbi ábra részletesebben tárgyalja:

    • megtehetünk hagyományos kérdőívek segítségével vagy
    • a auditok lefuttatásával, mely a weboldal forgalma alapján képes a felhasználók viselkedését átvilágítani.
    ux kutatás szakaszai
    ux kutatás szakaszai

    Forrás: nngroup.com, 2017

    Bármilyen módszert is választunk, mindig a jól definiált kutatási problémára kell fókuszálnunk. Az eredmények akkor lesznek megfelelők, ha jó kérdéseket teszünk fel. Ebben tudnak segíteni a Y-shift kutatói.

    Megvan a probléma, de nem tudod, hogyan áss a mélyére? 🤓 Keress minket! 📧

    Legutolsó bejegyzéseink

    tiktok-ppc-cover

    Elhirdettünk TikTokon 13 millió Ft-ot, megérte?

    Az elmúlt évek egyik legnagyobb újítása a TikTok platform meteorszerű berobbanása volt a hazai (és nemzetközi) piacra is, a lelkes PPC közösség pedig azonnal meglátta a lehetőséget a kíváncsi szemek lefoglalására. Közel két év alatt partnereinkkel 13 Millió Ft-ot költöttünk el a TikTokon kampányokra, de vajon megérte? Derítsük ki együtt!

    Kiss Peti
    Kiss Peti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!