2021-ben az email marketing továbbra is a leghatékonyabb eszközök egyike a digitális hirdetői piacon bármely iparágat is vizsgáljuk. Elengedhetetlen hogy tudásunkat frissen tartsuk és tisztában legyünk a legforróbb trendekkel, melyek alakítani fogják az előttünk álló év emailes piacát. Ássunk hát együtt a dolgok mélyére!
Az email marketing növekszik
A DMA nemzetközi felmérése alapján a hirdetők körében az email marketing továbbra is a legáltalánosabban használt eszköz a fogyasztókkal való kapcsolattartásra. Ráadásul a COVID-19 járvány, mint oly sok más csatornának az online marketingben, az emailnek is csak tovább erősítette a szerepét. A MailerLite hírlevélküldő szolgáltató ügyfelei például 45%-kal több levelet küldtek 2020-ban az előző évhez képest. A felmérés szerint a fogyasztók körében is ez a legnépszerűbb megoldás, hiszen 59% preferálja ezt a legjobban bármely mással szemben.
Ugyanakkor a megnövekedett népszerűség nagyobb zajt is eredményez a bejövő üzenetek mappában, ami feladja a leckét a kitűnni vágyóknak. Jól mutatja a verseny nagyságát, hogy a DMA kutatása szerint egy átlagos fogyasztó hetente 57 emailt kap. Egyértelmű, hogy ennyi levélnek csak a töredéke fog egyáltalán a kattintásig eljutni.
Az is kiderül a felmérésből, hogy a fogyasztók a márkaismertségnek tulajdonítják a döntő szerepet (47%) az emailek megnyitásakor. Fontos tehát, hogy ha sikerül megragadnunk a figyelmet, akkor éljünk is a bizalommal, mert gyorsan összeköti a fogyasztó a márkát az elfecsérelt idővel és lesznek más jelentkezők a helyünkre. Szerencsére úgy tűnik, hogy ebből a szempontból van terünk a kiemelkedésre, mert a fogyasztók mindössze 14%-a értett egyet azzal az állítással, hogy a márkáktól kapott emailek több mint fele hasznos tartalommal rendelkezik.
A stratégia határozza meg az eszközt
A COVID-19 sújtotta 2020-ban a cég lehetőségei, a piaci szektor mérete, vagy akár a piac digitális érettsége döntően befolyásolta, hogy milyen email marketing stratégiát alakítsunk ki. Ez 2021-ben, a felépülés fázisában sem szabad, hogy másképp legyen. Továbbra is elengedhetetlen, hogy stratégiánkba lehetőségeinkhez mérten építsük be az új eszközöket.
Az email marketing örökérvényű alapvetése, hogy a megfelelő üzenetet küldjük, a megfelelő embernek, a megfelelő időben. Az egyetlen nehézséget már csak a megfelelő üzenet, ember és időpont megtalálása okozza. A mesterséges intelligencia (AI) segít minket egyre közelebb hozni, ehhez az elérhetetlennek tűnő hármas együttálláshoz, de nem szabad bolond módjára azt hinni, hogy ez az egyetlen jó megoldás.
Az elmúlt évek AI hypeja után úgy tűnik visszatér a “strategy first” szemlélet. Vagyis előbb határozzuk meg a stratégiát a kijelölt célok eléréséhez, az eszközöket pedig ehhez válogatjuk össze ahelyett, hogy elkezdünk használni valamit, csak azért mert AI technológiát alkalmaz.
Ügyfélélmény az email marketingben
Az ügyfélélmény ( customer experience – CX) mára az online marketing mix kulcsfontosságú elemévé vált. Az ügyfélélmény azon benyomások összessége, melyeket a vásárló észlel a márkánkkal összefüggésben a vásárlási folyamat egésze alatt.
Egy igazán áramvonalas vásárlási útvonal hasonló élményt hagy a felhasználóban, mint egy valóságos, üzletbéli szituáció.
Ebből már érezhetjük, hogy egy ilyen folyamat kialakítása nem csupán a technikai akadályok elhárításáról szól. Rég elmúltak már azok az idők, amikor az emailek olvasóira egyszerű weboldal látogatóként tekintettünk. Mára elvárás lett, hogy a kezdetektől értékes partnerekként kezeljük őket.
Természetesen erre a trendre is nagy hatást gyakorol a COVID-19 járvány. Gondoljunk csak arra, hogy 2020-ban milyen sokan vásároltak életükben először online. Hogy mit jelent ez az email marketing esetében? Az üzleteknek, webáruházaknak egyik legfontosabb célja most, hogy visszaadják a vásárlás fizikai élményét egy igazán feledhetetlen online élménycsomag segítségével. Hatalmas lehetőség ez, hogy a konkurenciáink közül kitűnve markoljunk ebből az új vásárlói tömegből. Egy nagyszerűen felépített CX elképesztő mértékben képes fokozni márkánk észlelését. Ezt pedig már az első pontban is kifejtettük, hogy milyen fontos az email marketingben.
Email marketing startégiánk tervezésénél 2021-ben semmiképpen se hagyjuk figyelmen kívül, hogy hogyan tudjuk azt az ügyfélélmény szempontjából javítani.
Hiteles perszonalizáció
A perszonalizáció természetesen nem egy újkeletű trend az email marketingben, de az elmúlt év eseményei ismét reflektorfénybe helyezték. Általánosságban is megfigyelhettük, hogy az online kommunikáció eltolódott a személyes hangvétel felé. Természetesen az emailes kommunikáció sem maradhat el ettől a folyamattól.
Talán még meggyőzőbb, ha a lehetséges veszteségek irányából közelítjük meg a perszonalizáció fontosságát. Egy kutatás szerint a felhasználók 94%-a az alábbi cselekedetek legalább egyikét végrehajtja, ha rendszeresen olyan levelek kap, melyek érzése szerint nem neki szólnak:
- automatikusan törli az emaileket (68%)
- leiratkozik (54%)
- az emaileket spam-ként jelöli meg (45%)
- csökken a vásárlási hajlandósága (29%)
- ritkábban látogatja meg a weboldalt (13%)
- soha többé nem látogatja meg a weboldalt (10%)
A perszonalizáció hiánya tehát egészen egyszerűen tönkre teheti a kemény munkával felépített email stratégiánkat. A fenti felsorolás is bizonyítja, hogy a levelek személyesség tétele esszenciális kérdéssé válik 2021-re. És itt most nem csak arra kell gondolni, hogy azzal kezdődik a levél, hogy “Kedves Levente!”. Gondolkodj inkább dinamikus tartalmakban, viselkedés alapú szegmentációban, vagy akár (ha lehetőségeink megengedik és indokolttá teszik) a mesterséges intelligencia kihasználásában. Tedd meg a szívességet ügyfeleidnek, hogy törődsz velük, hidd el, hogy meg fogják hálálni.
Felhasználók által generált tartalmak
A felhasználók által generált tartalmak (UGC) beépítésének trendje is már korábban felbukkant, de úgy tűnik 2021-ben fog kiteljesedni. Felhasználók által generált tartalomnak minősül bármely szöveg, kép, videó vagy akár hanganyag, melyet a végfelhasználó készít a termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolódóan.
Az összefüggés a felhasználói tartalmak és a konverziók elősegítése között talán nem is szorul különösebb magyarázatra, de néhány számmal mégis árnyaljuk egy kicsit a képet. Felmérések szerint a fogyasztók 82%-a szerint a felhasználói összefoglalók, visszajelzések rendkívül hasznos tartalmak. Ráadásul a fogyasztók 70%-a alapozza a vásárlási döntését felhasználói értékelésekre. Így talán még magától értetődőbb, hogy ha beépítjük ezt az eszközt az email marketingünkbe, azzal milyen mértékben tudjuk növelni a bizalmat termékünk vagy szolgáltatásunk iránt.
Az sem mellékes, hogy a felhasználói tartalmak önmagukban is tartalmak. Mikor éppen tanácstalan vagy, hogy mi kerüljön a következő emailbe, mindig hozzájuk nyúlhatsz, hogy feldobd kicsit a kampányodat.
Ezeket a trendeket találtuk mi a legfontosabbnak 2021 elején az email marketing világában. Beindította valamelyik a fantáziád? Átgondolnád ezek fényében a stratégiád?
Gyere, beszélgessünk egyet a lehetőségekről!