Ha visszatekintünk 2020-ra, akkor abban mindannyian egyetérthetünk, hogy nem volt túl barátságos hozzánk. Összefoglaltuk, hogyan érezhetjük ennek hatását az online marketingben.
A körülöttünk zajló világ lelassult, és mindenki azon dolgozott, hogy a legjobbat nyújtsa a kialakult helyzetben. A marketing szakma sem pihent ez idő alatt, és felvette a küzdelmet, hogy lépést tudjon tartani ezzel a furcsa, ám annál inkább kihívásokban gazdag “ új világgal”, ahol a digitális a normális, és ha nincs zoom/teams/skype accountod akkor magadra vagy utalva.
Azt már tudjuk, hogy egy ilyen mértékű járvány mekkora hatással van a világra, de azt is érdemes megnéznünk, hogy a 2021-es évünket milyen online marketing trendek mentén tudjuk úgy kialakítani, hogy sikereket érjünk el.
Újszerű kihívások a SEO világában
A tavalyi év a trendek tekintetében is gátakat szabott. A hangalapú keresés az előrejelzésekkel ellentétben nem hódította meg a világot. Az ábrán jól látható, hogy az emberek többsége nem tudta beépíteni életébe teljes mértékben a hangalapú keresés használatát.
2021-re ismét egy új SEO-t segítő trendet jósolnak, a vizuális keresést. Kíváncsian várjuk, hogy valóban nagyobb sikereket tud-e elérni mint elődje. A Google Lens képfelismerő AI algoritmus megjelenésének köszönhetően a keresőmotor-marketing elmozdul a szavak tartományából a képek és videók irányába. A képkeresés egy újabb lehetőséget jelent a digitális marketingben dolgozó szakemberek számára, hogy interaktív tartalmakkal erősítsék a márkához való elköteleződést.
Azok az innovatív gondolkodású márkák, akik újratervezik weboldalukat a vizuális és a hangalapú keresés támogatása érdekében, 30% -kal növelik digitális kereskedelemből származó bevételeiket.
Mi biztosan arra számítunk, hogy aranykorába fog lépni a vizuális keresés, és ennek köszönhetően az organikus piaci részesedés is jelentősen növekedni fog.
Szia, Marketing vagyok, az új barátod
A járvány következtében a márkakommunikáció új alapokra helyeződött. Az emberek személyesebb, mélyebb kapcsolatokra vágynak és ezt egy márkával szemben is elvárják, így a cégeknek kiemelten ügyelniük kell arra, hogy kapcsolatot teremtsenek ügyfeleikkel. Ahhoz, hogy megértsük valójában mire vágynak, mélyebb kapcsolatokra van szükség. Nem elég egy mindenkinek szóló marketingüzenetet megfogalmazni.
Az információk és a közösségépítő tartalmak kerültek előtérbe, amelyek nagy hatással vannak az ügyfelek aktivitására. A bezártság, és a beszűkült lehetőségek miatt az emberek vágynak arra, hogy valaki meghallgassa őket. Úgy érhetünk igazán célba, ha a márkán keresztül beszélgetünk, és építjük ki a lojalitást. A személyre szabott és személyre szóló tartalmak valóban képesek arra, hogy egy közvetlen és visszajelzésekre alapuló kapcsolat legyen a márka és az ügyfél között.
Interaktív tartalmak
Az előzőekben megalapoztuk a jó ügyfélkapcsolatot, így jöhet is a következő lépés. Vegyük rá őket, hogy másoknak is beszéljenek a márkáról. Ennek egyik legegyszerűbb módja, ha interaktív tartalmakkal gazdagítjuk weboldalunkat vagy közösségi oldalainkat. A látogató számára értéket teremtünk, ezáltal pedig a márkaépítés szerves részévé válnak.
Bár az interaktív tartalmak önmagukban nem számítanak újdonságnak, de folyamatosan fejlődnek, változnak, ezért érdemes velük foglalkozni. Az új megoldások újabb megközelítésből javítják a felhasználói élményt és az elköteleződést. Nem utolsó sorban pedig egy biztos módszer arra is, hogy adatokat gyűjtsünk a felhasználói preferenciákról, termékinformációkról, sőt a weboldal fejlesztési lehetőségeiről is. Azáltal, hogy több időt töltenek el a felhasználók a tartalmainkkal nagymértékben hozzájárulnak a márkaidentitás kifejezéséhez.
Élő közvetítések & influencer tartalmak változása
A pandémia idején az otthonunk és az online tér vált a munka, a baráti összejövetelek és a szórakozás helyszínévé is. A szociális kapcsolataink nagy részét átvittük az online térbe és az élő közvetítés mindenki számára már hétköznapi jelenséggé vált. A Facebook és az Instagram biztos nyertesei a járványnak. Míg az előbbin 50%-kal, úgy az utóbbin 70%-kal megnőtt az élő közvetítések száma. Új eszközöket tanultunk meg használni, és új magatartást vettünk fel. Itt már nem elég csak alkalmazkodni, sokaknak újra fel kell építeniük saját márkaidentitásukat.
A régi szereplők változnak, miközben új versenytársak érkeznek, akikkel csak úgy tudják felvenni a versenyt, ha olyan márkaélményt nyújtanak, amely maximálisan kiszolgálja a fogyasztói igényeket.
A márkának nem elég a jól bevált módszereket alkalmazniuk. Bármilyen népszerű is az adott tartalomgyártó, ha nem elég érdekes a fogyasztó továbbáll. Ruhája már mindenkinek van, így ha egy divatcég sikeressé szeretne válni, akkor már nem ruhát kell értékesítenie, hanem ideológiát. Ahogy manapság már mindenki lehet influencer, a kérdés csak az megtalálja-e azt a rést, amivel a minőséget tudja képviselni, vizuálisan és tartalmilag is egyaránt.
Az influencerek által megosztott élő közvetítések bizalmat teremtenek, és kiaknázzák azt a pillanatnyi kapcsolatot, amelyre a mai fogyasztók vágynak.
Az utóbbi években az organikus tartalomterjesztés jelentős mértékben csökkent, és az influencer marketing egyre inkább előtérbe került. Ennek köszönhetően megnövekedett a közönség elkötelezettsége és az online szájreklám jelentősége, így érezhetően nagy figyelmet kell fordítani az e fajta tartalomgyártásra.
Ügyfélszegmentálás
Azt követően, hogy megismertük milyen tartalmakkal érdemes versenybe szállni azt is fontos megalapozni, hogy kihez szólunk. A marketing szakma egyik lerágott csontjának tekinthetjük azt, ha mindenkire célzunk. Ezzel szemben, ha pontosan tudjuk kihez szólunk, már meg is szereztük a versenyelőnyt!
Az ügyfelek szegmentálása azt jelenti, hogy a célközönséget bizonyos vonások vagy magatartásminták szerint csoportosítjuk, például demográfiai adatok, vásárlási vagy felhasználói szokások szerint. Ez lehetővé teszi a tartalmak személyre szabását a felhasználók preferenciáiknak megfelelően. Mivel a meglévő ügyfelek megtartása kevesebb pénzbe kerül, mint újak keresése, a marketing szakértők mindig nagyobb erőfeszítéseket javasolnak a vevő útjának későbbi szakaszaiban. Az elégedett ügyfelek szívesen osztják meg véleményüket vagy ajánlják a márkát másoknak.
Mire is jó az ügyfélszegmentálás?
- költséghatékonyabb online kommunikáció megvalósítása
- vevői elégedettség növelése
- versenyelőny megszerzése
- felhasználói lojalitás megteremtése
- erősebb konverziós mutatók elérése
- releváns tartalmak készítése
A fenntarthatóság felértékelődése
A fogyasztók számára mérvadó szemponttá vált a döntéseikben, hogy egy termék vagy szolgáltatás fenntartható, és környezetbarát legyen. A fogyasztók 81%- a határozottan úgy véli, hogy a vállalatoknak hozzá kell járulniuk a környezet javításához, és előtérbe helyezni a fenntarthatósági céljaikat. A fogyasztók bizalma egyre kevésbé jelent biztos pontot, ezért az ígéretek kevéssé működnek, valós és átlátható tevékenységet várnak a márkáktól.
Láthatjuk, hogy a fogyasztók elég nagy százalékban egyetértenek abban, hogy a fenntarthatóság már nem utolsó szempont (sőt!) vásárlói döntéseik során – különösen a fiatalabb fogyasztók körében-, ezért a vállalatoknak rendszeresen építeniük kell márkáikat a fenntarthatóság irányába, és ezt ki is kell hangsúlyozniuk.
A fenntarthatóság kommunikálása a márkajelzés és a tartalom révén a legfontosabb,így a környezetvédelem az identitás részét képezheti.
Úgy látjuk, az előrejelzések alapján 2021-ben folytatódik a zöldebb bolygó vadászata. A felhasználók még aktívabban keresik azokat a márkákat, amelyek valóban tesznek a környezetünk érdekében, így ha versenyképesek szeretnénk maradni elengedhetetlen ezzel is foglalkoznunk.
Ha nem tudod, hogyan építsd be az idei trendeket munkádba, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot! Együtt megvalósítjuk céged álmait!