A Facebook újabb kísérletet tesz shopping birodalma kiépítésére, ám ezúttal Mark Zuckerberg maga vezeti az építési munkálatokat a Facebook Shops formájában.
A Facebook vezérigazgatója hétfőn jelentett be egy sor frissítést, mely mind az online kereskedelem köré csoportosul. Úgy tűnik, hogy ez a Facebook fő fókusza az idei évre. Ezek közül is a legjelentősebb termék a Facebook Shops névre hallgat, ami az új verziója lesz a jelenleg is elérhető, hasonló nevű szolgáltatásnak. A kereskedők ebben az esetben is termékkatalógusokat tölthetnek majd fel Facebook oldalukra és Instagram profiljukra. A fő különbség az lesz, hogy ezek a boltok igényes, testreszabható webáruház megjelenést kapnak és a vásárlás teljes folyamata a platformon fog végbemenni, tehát nem lesz átirányítás a kereskedő saját weboldalára.
Vírusban született
Az elsődleges célja a Facebooknak a Shops bevezetésével a kisvállalkozások segítése. A COVID-19 világjárvány és a vele járó korlátozások ezeket a kereskedőket sújtották a legnagyobb mértékben, mivel fizikai értékesítési lehetőségeik gyakorlatilag megszűntek, pillanatok alatt átállni online értékesítésre pedig nagyon nehézkes. Zuckerberg szerint viszont a Facebookon hirdetők túlnyomó többségét éppen ezek a kisvállalkozások adják. Így már teljesen érthető, hogy az elmúlt évek több-kevesebb sikerrel kísért próbálkozásai után miért most áll elő a Facebook ezzel a megoldással.
Mit ad nekünk a Facebook Shops?
A Facebook egyelőre ezt ígéri:
A Facebook Shops segítségével a vállalkozások könnyedén építhetnek fel online boltot vevőik eléréséhez Facebookon és Instagramon. A Facebook webáruház létrehozása ingyenes és egyszerű. A vállalkozások kiválaszthatják termékkatalógusaikból, hogy mely termékeket szeretnék megjeleníteni, majd testreszabhatják boltjuk megjelenítését egyedi borító képekkel és brandjükre jellemző színekkel. Ez azt jelenti, hogy bármelyik kereskedő, mérettől és költségvetéstől függetlenül, átültetheti az online térbe üzletét és vásárlóit: ott és akkor érheti el, amikor nekik a legkényelmesebb.
Összességében tehát egy könnyedén beállítható, korlátozott mértékben ugyan, de testreszabható online boltot kapunk, amivel várhatóan még hatékonyabban tudjuk elérni és konverzióra bírni célközönségünket a két legjelentősebb közösségi oldalon. Ráadásul a Shops a teljes Facebook családra ki fog terjedni. Ez azt jelenti, hogy kezdetben WhatsApp, Messenger és Instagram Direct segítségével a vevők egyszerűen kapcsolatba léphetnek az eladóval. Kérdéseket tehetnek fel, akár egy fizikai vásárlás során. A távlati cél pedig, hogy ezekben az üzenetküldő alkalmazásokban is közvetlenül tudjanak vásárolni a felhasználók. Épül az a birodalom, nem igaz?
Mikor tölthetem fel végre a boltomat és mondhatom le a ShopRenter előfizetésem?
A kérdés első felére nem tudjuk a választ, a másodikra pedig a válasz: soha. Legalábbis nem a Facebook Shops miatt.
De kezdjük a mikorral. Egyelőre az ismert, hogy a Facebook már kiküldött egyedi linkes hozzáféréseket “jogosult” vállalkozásoknak. A következő hónapokban folyamatosan bővülni fog ezen vállalkozások köre, ez azonban úgy tűnik, hogy egyelőre az USA-ra korlátozódik. Arról még nincs konkrét információ, hogy mikor lesz elérhető a Shops minden régió vagy vállalkozás számára.
Az egyedi domaines webáruházat pedig nem fogja teljesen leváltani a Facebook Shops. Bár lehet, hogy az online értékesítés elején járó vállalkozások számára ez egy könnyű belépéssel kecsegtető opció lesz, a kiforrott online jelenléttel rendelkező üzletek ennek a lehetőségnek is csupán a médium szerepének és célközönségének megfelelő szerepet fogják szánni. Könnyen előfordulhat, hogy meglévő vásárlóink nem fogják adaptálni ezt az új vásárlási formát és megmaradnak a jól megszokott webáruháznál a Shops segítségével pedig “csak” egy speciális új vásárló réteget fogunk tudni behúzni.
Konklúzió
A címben feltett költőinek szánt kérdésre a válasz tehát egyértelműen nem. A webáruházak nem konkurenst hanem kiegészítést kapnak a Facebook Shops személyében. Hogy mekkora hatékonysággal fog működni ez a kiegészítő eszköz az egyelőre nehezen megjósolható. Az viszont biztos, hogy amint lehetséges, el kell kezdeni tesztelni és megpróbálni megtalálni a helyét az értékesítési csatornában. Mert ha nem teszed, azzal ismét csak a versenytársaknak teszel szívességet.
Valamint az is biztos, hogy a kis költségvetéssel dolgozó vállalkozásoknak, akik nem engedhetnek meg maguknak egy saját webáruházat, egy hihetetlenül kedvezőnek tűnő lehetőség hullik az ölébe. Amennyiben Rád ez az utóbbi szituáció igaz, akkor itt az ideje nagyobb figyelmet fordítani közösségi média megjelenésedre, hogy mire eljön az idő, egy megfelelően aktív és involvált célközönséget találj meg Facebook üzleteddel.