Mi is az a fókuszcsoport? Hogyan változott az utóbbi években?

YCO
YCO

Magunkra egy digitális szakmai műhelyként tekintünk, ahol minden héten magas kvalitású szakemberek, együtt dolgoznak saját ötleteken, és komoly célokkal rendelkező vállalatok egyedi problémáin. A publikációink a piacnak és a szakmának szólnak, reméljük a gondolatainkat hasznosnak találjátok!

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    Cikkünk legfőbb témája a fókuszcsoportos viták módszere (angolul focus group discussion vagy fgd rövidítéssel leírható), ami a kvalitatív kutatási módszerek egyik legfőbb képviselője.

    A fókuszcsoportos vitákon jellemzően egy képzett moderátor beszélget adott vezérfonal (guide) alapján előre kiválasztott résztvevőkkel. A módszer legfőbb célja egy adott témakör alapos körbejárása, mégpedig úgy, hogy a résztvevők szabadon elmondják a véleményüket, gondolataikat a kutatási téma kapcsán. A megbízók számára azért is vonzóak a fókuszcsoportok, mert valós időben követhetőek – vagy helyben egy detektívtükör mögül, vagy más megoldással (pl. online streaming)

    A módszer és annak kivitelezése az idő múlásával változott, leginkább a technológia fejlődésével párhuzamosan. A fókuszcsoportok evolúciója az alábbi lépésekben írható le:

    1. klasszikus fókuszcsoport – amikor a moderátor és a résztvevők is egy helyen vannak, továbbá a megbízó is helyben tudja követni a beszélgetést
    2. a következő lépés, amikor a moderátor és a résztvevők is ugyanazon a helyen vannak, de a megbízó már távolról tudja követni az internet nyújtotta szolgáltatásoknak köszönhetően
    3. ilyen szempontból a legfejlettebbnek az online fókuszcsoportok számítanak – vagyis, amikor minden résztvevője a kutatási folyamatnak más-más helyről csatlakozik be

    Nyilván ahogy akár a munkavégzés terén is vannak előnyei és hátrányai az otthoni munkavégzésnek (home-office), az online fókuszcsoportnak is megvannak a maga előnyös és hátrányos elemei. Legnagyobb előnye a hatékonyság, mind időben, mind költségben. Legnagyobb hátránya viszont, hogy a testbeszédből adódó információk elveszhetnek a feldolgozás során.

    A már korábban hivatkozott GRIT riport is bemutatja, hogy 2021-hez képest 2022-ben jóval magasabb arányban vettek igénybe online megoldásokat a fókuszcsoportok kapcsán, míg a személyes megoldások részaránya csökkent.

    gritreport-fokuszcsoport-1
    gritreport-fokuszcsoport-1

    Az online kvalitatív módszerek közül a használati arányokban az online fókuszcsoport szorosan követi az online mélyinterjús és az online közösség módszereket, vagyis egyike a leginkább használt online megoldásoknak.

    Hogyan készülnek a kutatók egy (online) fókuszcsoportra?

    A QuestionPro összegyűjtötte, hogy mik azok a főbb bevált gyakorlatok, amelyeket érdemes figyelembe venni, amikor online fókuszcsoportot szervezünk. Ezek az alábbiak:

    • előkészület: mivel ebben az esetben mindenki más-más helyen van, ezért nagyon fontos a pontos előkészület, például minden résztvevő nagyon pontosan legyen tájékoztatva a részletekről…
    • mintavétel, résztvevők kiválasztása: a megfelelő emberek kiválasztása nemcsak online csoportok esetén fontos, de ebben az esetben talán még nagyobb prioritást élvez!
    • csoportméret: a résztvevők számában nagyobb eltérések nem érzékelhetőek az online és a személyes csoportok között. Viszont online csoportok esetén ha valamivel kevesebb a résztvevő, akkor könnyebb a szervezés és az online csoport dinamikája is gördülékenyebb…
    • moderátor, a csoport vezetője: a kutatási célok teljesülése szempontjából nagyon fontos az ő szerepe, hiszen ő fogja biztosítani, hogy a lehető legtöbb és leghasznosabb információt kapjuk…
    • platform, felület, ahol a csoport szervezhető: az egyik legfontosabb része az online fókuszcsoportok szervezésének a megfelelő online eszköz (platform) használata, ami nemcsak könnyen használható, de a későbbi adatfeldolgozást is könnyebbé teszi, támogatja…

    Ha csak néhány perced van, és szeretnéd megtudni, hogy mire jó a fókuszcsoport, akkor ezen a linken lévő videót javasoljuk megnézni 😉

    Előző cikkünkben a piackutatásról, annak előnyeiről és fajtáiról írtunk, következő bejegyzésünkben pedig a legújabb (digitális) megoldásokat mutatjuk be.

    Legutolsó bejegyzéseink

    igy-legyen-sikeres-google-ads-fiokod-2025

    Így legyen sikeres Google Ads fiókod 2025-ben

    Egy dolog biztos a változó (PPC-s) világban: Google Ads hirdetésre szinte minden esetben szüksége van egy márkának ahhoz, hogy érvényesülni tudjon a digitális világban. Akár új fiókot, márkát szeretnél indítani, akár meglévő fiókodnak szeretnél újult erővel nekifutni 2025-ben, ebben a cikkben segítek kihozni a legtöbbet fiókodból.

    Kiss Peti
    Kiss Peti
    tiktok-ppc-cover

    Elhirdettünk TikTokon 13 millió Ft-ot, megérte?

    Az elmúlt évek egyik legnagyobb újítása a TikTok platform meteorszerű berobbanása volt a hazai (és nemzetközi) piacra is, a lelkes PPC közösség pedig azonnal meglátta a lehetőséget a kíváncsi szemek lefoglalására. Közel két év alatt partnereinkkel 13 Millió Ft-ot költöttünk el a TikTokon kampányokra, de vajon megérte? Derítsük ki együtt!

    Kiss Peti
    Kiss Peti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!