Milyen bannerek nem teszik tönkre a felhasználói élményt?
“Szerintem nem elég figyelemfelkeltő.”
.. hangzik el az esetek nagy többségében, akár offline, akár online hirdetést készítünk.
A kijelentés már valószínűleg az 1600-as években is elhangzott, az első nyomtatott hírlap tervezésénél. A bannerek nyomdai, offline ősei idáig nyúlnak vissza. Az újságokban megjelenő hirdetésblokkok ihlették őket, és ezeket fordították át az online világba, hogy még több embert érhessenek el.
Igen ám, de ha ilyen nagy múltjuk van, mégis hogy lehet ekkora őskáosz minden nap a szemünk előtt..
Extrovertáltak a bannerek?!
Ahogy az extrovertált személyiségű emberek is folyamatosan keresik a figyelmet „Én, én, én!”, a bannerek is szüntelen küzdenek a figyelmünkért. Gyakran Ők a leghivalkodóbbak az online térben. Okkal kapják hát a legnagyobb kattintási számokat, amivel vissza is élnek.
Annyian kiabálnak egyszerre a figyelmedért, hogy végül zavaróak és kaotikusak lesznek, bannervakságot okozva ezzel. Ott tartunk, hogy ha észre is veszed őket, azon tűnődsz, hogy vajon valóban szükséged van erre? Vagy a kettővel korábbit válaszd..
Ahelyett, hogy egyre harsányabb bannereket tervezünk,
- bontsuk elemekre, és
- keressünk módszertani megközelítést mind típusukban és elhelyezésükben, hogy
- értéket tudjanak teremteni.
Kezdjük is az elején!
A banner anatómia
Miből is épül fel egy banner?
Vizuális elemek – A bannereken általában egy kép/stílusbeli elem dominál, amely megpróbálja a legjobban kifejezni a kommunikáció alapgondolatát.
Keret – Tartalmazza az összes szükséges elemet, és gyakran élénk,kontrasztos színekben készül, hogy felkeltse a felhasználó figyelmét.
Szöveg – A banner szövege jó esetben rövid üzenetet tartalmaz, amely a lehető legjobban írja le a mondanivalód esszenciáját
CTA – Lehet gomb, link vagy ikon, amely motiválja a felhasználót a tovább kattintásra. Manapság viszont a legtöbb platform már magától hozzáadja a hirdetéseinkhez.
Most, hogy már tudjuk mi az 4 elem, ami nélkül nem banner a banner, nézzük meg, milyen típusai lehetnek.
Bannerek típusai
Két kategóriába oszthatjuk őket: cselekvő és információs jellegűek. Mindkét típusnak lehetnek további altípusai a felhasználástól függően.
Cselekvő
- Időalapú – A FoMO (azaz a „Fear of Missing Out” – félelem attól, hogy lemaradunk vagy kimaradunk valamiből) típusú hirdetések olyan egyedi, sürgető ajánlatok, amelyek időt és vagy korlátozott ajánlatot használnak a felhasználó motiváló tényezőjeként. Pl .: Siess, csak 2 db van! Már csak 5 perced van igénybe venni a kedvezményt!
- Bejelentkezési / regisztrációs meggyőzések – Célja, hogy a felhasználót arra csábítsák, hogy regisztráljon a platformra. Cserébe kedvezményeket/ajándékokat és egyéb juttatásokat ajánlunk fel. A regisztráció olyan, mint egy kapu a felhasználó lelkébe, hozzáférést biztosít számunkra. Az így nyert adatok segítenek az üzenetek személyre szabásában.
- Inspiráció-alapú – Ha izgalmas információkat biztosítasz a felhasználóknak, amelyek megfelelnek érdeklődési körüknek/keresésüknek, sokkal motiváltabb a kattintásra.
- Ajánlaton alapuló meggyőzés – A vonzó árak, kedvezmények és fizetési lehetőségek használata az egyik legrégebbi trükk, amellyel a felhasználó a legkönnyebben motiválható.
Információs
- Állapot alapúak – Visszajelzést adhatsz a felhasználóknak, hogy a feladatuk befejeződött /sikertelen /vagy folyamatban van.
- Az USP -k azaz „unique selling proposition” kiemelése – Segít kitűnni a tömegből, bemutathatod a felhasználónak mi olyan kiemelkedő benned, termékedben vagy a szolgáltatásodban.
Miután sikeresen bekategorizáltuk, hogy milyen típusúra lesz szükségünk, ne felejtsük el, hogy..
a bannerek tervezése során vegyük figyelembe
.. a banner elhelyezését
A bannerek megszakítják figyelmünket, de a megszakításuk mértékének meg kell egyeznie a fontosságukkal. Olyan felületre szeretnénk helyezni, ahol jól érvényesülnek, ugyanakkor nem zavarják a felhasználói élményt. Az átlag felhasználó számára a legtöbb banner manapság már drámaian sok, ezért nagy arányban elutasítják őket.
.. a bannerek kiemelését a tömegből
Kísérletezhetsz: a színekkel, átmenetekkel, tipográfiával, érzésekkel és vizuális elemekkel. A koncepció az, hogy kitörjön annak a környezetnek a mintájából, amelybe helyezzük.
.. az előrelátást, hogy hatékonyan mérhess
Képzeld el, hogy a hirdető hányféleképpen fogja használni a bannereket. Légy következetes és vegyél figyelembe minél több lehetséges esetet. Használj olyan hirdetéseket, amelyek különböző képarányokban és dimenziókban is működnek.
A kattintás utáni céloldal megjelenítése még fontosabb lehet, mint maga a banner.
.. a banner vakságot
A bannerek túl sok használata nem fogja meghozni a kívánt eredményt. A kreatívok készítőjének óvatosnak kell lennie abban, hogy hogyan és mikor használja ezeket a kirívó elemeket.
.. a túlzott használat visszaélés lehet
Ha folyamatosan ugyanazzal a bannerrel próbálod fenntartani a figyelmet, fontold meg, hogy ezeket az üzeneteket vezesd át a céloldalra is. Próbálj meg komplexebben gondolkodni, egy banner nem feltétlen mindig “csak egy banner”.
Vedd figyelembe, hogy az érdeklődőknek kommunikált üzeneteket sokszor zajosnak és szükségtelennek tartják – alakíts ki célcsoportokat a legoptimálisabb eléréshez.
A „meggyőzés” szó gyakran manipulációval, trükközéssel, és különösen egy tervező esetében a sötét minták használatával jár. Hírnevet szerzett magának, próbáld ezt elkerülni.
Összefoglalva..
..a bannerek jól, jókor, jó helyen használva elősegíthetik sikereinket rövid és hosszútávon egyaránt. Nem csupán sebtapaszok egy-egy megoldandó problémánkra.
Így ha legközelebb a projektmenedzsered egy hatásos bannert szeretne – kérdezze meg tőle
- mi a cél, amit a banner segítségével el szeretne elérni?
- ki a célcsoport akit el akar érni?
és gondoljátok át együtt, hogy milyen innovatív módszereket használhatnátok, amelyek ugyanazokat az információkat közvetíthetik több eredményt generálva.
Több mint 10 éve foglalkozunk felhasználói és ügyfélélmény kutatással, számos ügyfelünknek segítettünk folyamataikat eredményesebbé tenni. Ha szeretnéd, hogy neked is segítsünk, keress minket! 📧