Perszónaalkotás kvalitatív megoldásokkal

YCO
YCO
perszóna

Magunkra egy digitális szakmai műhelyként tekintünk, ahol minden héten magas kvalitású szakemberek, együtt dolgoznak saját ötleteken, és komoly célokkal rendelkező vállalatok egyedi problémáin. A publikációink a piacnak és a szakmának szólnak, reméljük a gondolatainkat hasznosnak találjátok!

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    Egyre elterjedtebb szegmentációs stratégiát jelent a fogyasztói perszóna definiálása egy-egy célcsoportban, hiszen a fogyasztók pontosabb ismeretek képes támogatni a vezetői döntéshozatalt.

    Egyre elterjedtebb szegmentációs stratégiát jelent a fogyasztói perszónák definiálása, hiszen a fogyasztók pontosabb ismeretek képes támogatni a vezetői döntéshozatalt. A cél, egy teljesebb kép kialakítása a vásárlók gondolkodásáról. Megvalósítani mindezt egy környezetben, mely folyamatosan változik a fogyasztó oldaláról, nem könnyű, de a folyamatosan fejlődő, új kutatási technikák segítséget jelentenek egy másik nézőpont elérésében.

    perszónaalkotás helye a marketingben
    perszónaalkotás helye a marketingben

    Ugyanakkor a marketing csapatok hatalmas mennyiségű adatot gyűjtenek a fogyasztóktól és a fogyasztókról.

    A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az a nagy mennyiségű adat, mely az online térben keletkezik, feldolgozása és értelmezése speciális szaktudást igényel, melyre részben a marketingkutatást ad választ. Tény, hogy az összegyűjtött adatok segítségével lenyűgöző előrelépéseket tehetünk a fogyasztók jobb megértése és kiszolgálása felé.

    Fontos tehát az ehhez vezető út, az alkalmazható eszközök megismerése.

    Miért van erre szükség?

    Jól tudjuk, hogy a döntéshozatal során nagyon fontos, hogy a vezetés számokkal alátámasztott megfontolásokat tegyen.

    De mi történik, ha ez nem elég?

    Gyakran előfordul, hogy egy szám, egy statisztikai adat láttán azzal a kérdéssel találkozunk, hogy

    Na jó, de miért?

    Az ilyen és ehhez hasonló kérdések megválaszolására alkalmazunk kvalitatív megkérdezési formákat, mely nem mennyiségi, sokkal inkább minőségi adatgyűjtésre koncentrál. A beszélgetés vagy interjú célja a háttérben húzódó motivációk, okok és vélemények megértése a cél. Marketing szempontból a kérdés az, hogy a fogyasztó miért viselkedik vagy reagál úgy egy helyzetben, ahogyan azt éppen teszi.

    Persze ez nem csupán hagyományos mélyinterjús megkérdezési formákat jelenthet, a kutatási kérdéstől függően számos eszköz és technika áll rendelkezésünkre

    • weboldal vizsgálat esetében a felhasználói élmény feltérképezésére ux teszt építhető,
    • míg usability kérdésekben ezen kívül szemkamerás (eye tracking) módszer is használható.
    • a kvalitatív megkérdezések online formában, akár online fókuszcsoportok, online fórum, esetleg netnográfiai kutatások megvalósításával is megoldható, mely jelentősen megkönnyíti az adott célcsoportba tartozók elérését.

    Sok esetben a marketingkutatási projektek során kvalitatív és kvantitatív módszerek együtt használata javasolt a perszónákról valóteljes és multidimenzionális kép kialakításához, melyeb a feltáró jellegű megkérdezések jelentősége a fogyasztói insight-ok összegyűjtésében a legerősebb.

    Szegmensekből perszónák

    A perszóna alapvetően egy adott célcsoport olyan tipikus eleme, mely érdeklődése, háttere, preferenciái vagy fogyasztói szokásai alapján részletesen leírható, akár meg is nevezhető. Az összegyűjtött kvalitatív adatok elemzése során láthatóvá válik, mi motiválja a fogyasztókat a különböző döntések során, majd ezzel színesíthetők a perszónaleírások.

    Tekintsünk a kvalitatív kutatásra olyan folyamatként, mely által a személyekből perszónákat formálhatunk. Bár a számokból hasznos mutatók formálhatók, tendenciák írhatók le, de a perszónák kialakításához ennél többre van szükség. A kvalitatív jellegű megkérdezések és megfigyelések a marketing puzzle egy darabjaként segítenek megérteni, hogy milyen motivációk húzódnak a felhasználói vagy fogyasztói döntések mögött.

    De mi történik, ha a feltárt motivációk egyetlen ismert perszóna magatartásához sem köthetők?

    A megoldás az, hogy újat hozunk létre. Erre számtalan új kutatási eszköz áll a rendelkezésünkre online és offline módon. Az új perszónák pedig egy új pozicionálási stratégiát jelölhetnek ki a vállalat számára.

    perszónaalkotás
    perszónaalkotás

    Legutolsó bejegyzéseink

    igy-legyen-sikeres-google-ads-fiokod-2025

    Így legyen sikeres Google Ads fiókod 2025-ben

    Egy dolog biztos a változó (PPC-s) világban: Google Ads hirdetésre szinte minden esetben szüksége van egy márkának ahhoz, hogy érvényesülni tudjon a digitális világban. Akár új fiókot, márkát szeretnél indítani, akár meglévő fiókodnak szeretnél újult erővel nekifutni 2025-ben, ebben a cikkben segítek kihozni a legtöbbet fiókodból.

    Kiss Peti
    Kiss Peti
    tiktok-ppc-cover

    Elhirdettünk TikTokon 13 millió Ft-ot, megérte?

    Az elmúlt évek egyik legnagyobb újítása a TikTok platform meteorszerű berobbanása volt a hazai (és nemzetközi) piacra is, a lelkes PPC közösség pedig azonnal meglátta a lehetőséget a kíváncsi szemek lefoglalására. Közel két év alatt partnereinkkel 13 Millió Ft-ot költöttünk el a TikTokon kampányokra, de vajon megérte? Derítsük ki együtt!

    Kiss Peti
    Kiss Peti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!