Kérsz sütit? adatvédelmi korlátozások az online térben

Hirth Levente
Hirth Levente

Levi a marketing csapat szakmai vezetőjeként a digitális marketing minden területét egy kicsit magáénak érzi, legalábbis mindenről megvan a kéretlen véleménye. Bár néha a kreatív énje is előtör, de kétségtelen, hogy az analitikai eszközök közelebb állnak a szívéhez.

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    Ahogy egyre tudatosabban használják az emberek az online teret, úgy fokozódik az adatvédelem iránti igény és ezek a hangok lándzsájukra tűzték a cookie-kat és lobogójukra írták, hogy “nincs kegyelem”.

    Tudtuk már egy ideje, hogy a harmadik féltől származó sütiknek (3rd party cookie) a napjai meg vannak számlálva, de most már azt is tudjuk, hogy sírkövén 2023 fog szerepelni végső évszámként. A Safari és a Firefox böngészőkben már korábban korlátozták ezeknek a mozgásterét, tavaly pedig a Google is bejelentette, hogy természetesen enged a felhasználói elvárásoknak és 2022-től megszünteti a világ legelterjedtebb böngészőjében, a Chrome-ban a 3rd party cookie-k támogatását (bár legfrissebb információk alapján ez reálisan 2023 nyarán fog megtörténni). Ezzel gyakorlatilag végleg megpecsételődött ennek az adatgyűjtési formának a sorsa.

    Mik azok a sütik?

    Ahhoz, hogy tisztába kerüljünk ennek a hírnek a következményeivel, nézzük meg, hogy tulajdonképpen mik azok a sütik. A süti egy apró méretű adatfájl, amit a weboldal helyez el a felhasználó eszközén, ez a fájl pedig információkat szolgáltat a weboldalnak a felhasználó böngészési aktivitásairól. Alapvetően két fajta sütit különböztetünk meg: az első és a harmadik féltől származó sütiket (1st party cookies, 3rd party cookies). Természetesen ezek ugyanolyan adatfájlok, a különbség abból adódik, hogy honnan származnak és mire hasznosítják őket a weboldalak.

    A 1st party cookie-kat szokás a “jó” sütikként aposztrofálni. Ezek közvetlenül a meglátogatott weboldaltól származnak és a felhasználói élmény fokozását szolgálják. Ezeknek köszönhető például olyan funkciók használata, mint a nyelvválasztás, az automatikus felhasználónév és jelszó kitöltés, vagy például egy webáruház esetében az a lehetőség, hogy meg tudjuk nézni, milyen termékeket adtunk már a kosarunkhoz.

    A 3rd party cookie-k, ahogy a neve is mutatja egy másik webhely által lettek létrehozva, nem az aktuálisan böngészett oldalhoz tartoznak közvetlenül. Ezeket legfőképp a felhasználók nyomon követése, hirdetések optimalizálása és statisztikakészítés céljából használjuk.

    Talán megdöbbentően hangzik, de a felhasználókról jelenleg rendelkezésünkre álló adatok 80%-ának búcsút inthetünk a 3rd party cookiek kivezetésével.

    Mit veszítünk a hiányukkal?

    Ha csak a hirdetésekre koncentrálunk íme, egy rövid lista arról, hogy mire NEM leszünk képesek:

    • perszonalizáció: nem fogjuk tudni személyre szabni a hirdetéseket, nem tudunk hatékonyan specifikus közönségre célozni
    • remarketing: nem fogjuk tudni újra elérni látogatóinkat
    • gyakoriság szabályozás: nem leszünk hatással rá, hogy milyen frekvenciával érhetik el üzeneteink a felhasználókat
    • hasonmás közönségek: nyilván esélyünk se lesz, hogy a látogatóinkhoz hasonló emberekből álló közönséget építsünk

    Olyan régóta használjuk a sütiket az online marketing munka támogatására, hogy talán nem is emlékszünk, milyen ezek nélkül az élet. Ezek segítségével értjük meg a felhasználói útvonalakat, sőt ezeket hívjuk segítségül akkor is, amikor a marketing mix költségallokációját kell meghatározni. A sütimentesség tehát tényleg mindenkit érinteni fog, aki bármilyen módon érvényesülni próbál az online térben. De nézzünk meg egy konkrétabb szcenáriót, hogy mire számíthatunk, ha leköszön a sütik kora.

    Mire kell készülni a sütik nélküli világban?

    • A rengeteg elveszített adat miatt mindössze egy zavaros képünk marad az online teljesítményről, nehezen követhetőek a trendek. A konverziós tölcsér felső szintjei gyakorlatilag követhetetlenné válnak, a marketing aktivitások valós hatására is legfeljebb intuíciókból és korábbi tapasztalatokból tudunk következtetni.
    • A megbízhatatlan mérési módszerek és az eleve szűkülő célzási lehetőségek következtében a jelentések szerint a marketing csatornák alul teljesítenek. A kiábrándító jelentések hatására a marketing budget csökken, vélhetően egyébként jól működő marketing aktivitások elkaszálásra kerülnek.
    • A kihagyott értékesítési lehetőségek miatt a növekedés megtorpan vagy teljesen megáll. A visszafogott költségek miatt nem képes az üzlet új ügyfelekhez, vásárlókhoz eljutni.

    Egy mondatban összegezve: a marketing tölcsér felső szintjein hamisan gyenge eredményeket fogunk látni, míg a direktnek látszó konverziók aránya meg fog ugrani.

    Hogy mégse zárjuk ilyen gyászos hangulatban az olvasmányt, jegyezzük meg, hogy egyelőre nincs tisztázva, hogy pontosan mit jelent a 3rd party cookiek támogatásának kivezetése a Chrome böngészőből. Nem kizárt, hogy átmenetileg a Safari és Firefox példáját követve Chrome böngészőben is 30 napról 24 órára csökkentik ezeknek a sütiknek az élettartamát. Ez a felhasználók azonosítását már ellehetetleníti, de alap statisztikák begyűjtésére marad lehetőség. Valamint azt sem szabad elfelejteni, hogy ha a Google azt mondja, hogy kivezeti a harmadik féltől (tehát saját magától) származó sütik támogatását a saját böngészőjéből, akkor valószínűsíthetően van már megoldási módszertana a probléma áthidalására. Hiszen a nap végén a Google mégiscsak a hirdetői pénzekből él.

    Ez tehát most a pillanatnyi állapot. Szerencsére ismerjük, hogy mi vár ránk, ezért tudatos felkészüléssel elkerülhetjük ezt a forgatókönyvet. Az idei évben még sokat fogunk foglalkozni ezzel a témával, hogy mindenki a legrajtrakészebb állapotban várhassa a sütimentes korszak beköszöntét.

    Legutolsó bejegyzéseink

    tiktok-ppc-cover

    Elhirdettünk TikTokon 13 millió Ft-ot, megérte?

    Az elmúlt évek egyik legnagyobb újítása a TikTok platform meteorszerű berobbanása volt a hazai (és nemzetközi) piacra is, a lelkes PPC közösség pedig azonnal meglátta a lehetőséget a kíváncsi szemek lefoglalására. Közel két év alatt partnereinkkel 13 Millió Ft-ot költöttünk el a TikTokon kampányokra, de vajon megérte? Derítsük ki együtt!

    Kiss Peti
    Kiss Peti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!