Kérsz sütit? adatvédelmi korlátozások az online térben

Hirth Levente
Hirth Levente

Levi a marketing csapat szakmai vezetőjeként a digitális marketing minden területét egy kicsit magáénak érzi, legalábbis mindenről megvan a kéretlen véleménye. Bár néha a kreatív énje is előtör, de kétségtelen, hogy az analitikai eszközök közelebb állnak a szívéhez.

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    Ahogy egyre tudatosabban használják az emberek az online teret, úgy fokozódik az adatvédelem iránti igény és ezek a hangok lándzsájukra tűzték a cookie-kat és lobogójukra írták, hogy “nincs kegyelem”.

    Tudtuk már egy ideje, hogy a harmadik féltől származó sütiknek (3rd party cookie) a napjai meg vannak számlálva, de most már azt is tudjuk, hogy sírkövén 2023 fog szerepelni végső évszámként. A Safari és a Firefox böngészőkben már korábban korlátozták ezeknek a mozgásterét, tavaly pedig a Google is bejelentette, hogy természetesen enged a felhasználói elvárásoknak és 2022-től megszünteti a világ legelterjedtebb böngészőjében, a Chrome-ban a 3rd party cookie-k támogatását (bár legfrissebb információk alapján ez reálisan 2023 nyarán fog megtörténni). Ezzel gyakorlatilag végleg megpecsételődött ennek az adatgyűjtési formának a sorsa.

    Mik azok a sütik?

    Ahhoz, hogy tisztába kerüljünk ennek a hírnek a következményeivel, nézzük meg, hogy tulajdonképpen mik azok a sütik. A süti egy apró méretű adatfájl, amit a weboldal helyez el a felhasználó eszközén, ez a fájl pedig információkat szolgáltat a weboldalnak a felhasználó böngészési aktivitásairól. Alapvetően két fajta sütit különböztetünk meg: az első és a harmadik féltől származó sütiket (1st party cookies, 3rd party cookies). Természetesen ezek ugyanolyan adatfájlok, a különbség abból adódik, hogy honnan származnak és mire hasznosítják őket a weboldalak.

    A 1st party cookie-kat szokás a “jó” sütikként aposztrofálni. Ezek közvetlenül a meglátogatott weboldaltól származnak és a felhasználói élmény fokozását szolgálják. Ezeknek köszönhető például olyan funkciók használata, mint a nyelvválasztás, az automatikus felhasználónév és jelszó kitöltés, vagy például egy webáruház esetében az a lehetőség, hogy meg tudjuk nézni, milyen termékeket adtunk már a kosarunkhoz.

    A 3rd party cookie-k, ahogy a neve is mutatja egy másik webhely által lettek létrehozva, nem az aktuálisan böngészett oldalhoz tartoznak közvetlenül. Ezeket legfőképp a felhasználók nyomon követése, hirdetések optimalizálása és statisztikakészítés céljából használjuk.

    Talán megdöbbentően hangzik, de a felhasználókról jelenleg rendelkezésünkre álló adatok 80%-ának búcsút inthetünk a 3rd party cookiek kivezetésével.

    Mit veszítünk a hiányukkal?

    Ha csak a hirdetésekre koncentrálunk íme, egy rövid lista arról, hogy mire NEM leszünk képesek:

    • perszonalizáció: nem fogjuk tudni személyre szabni a hirdetéseket, nem tudunk hatékonyan specifikus közönségre célozni
    • remarketing: nem fogjuk tudni újra elérni látogatóinkat
    • gyakoriság szabályozás: nem leszünk hatással rá, hogy milyen frekvenciával érhetik el üzeneteink a felhasználókat
    • hasonmás közönségek: nyilván esélyünk se lesz, hogy a látogatóinkhoz hasonló emberekből álló közönséget építsünk

    Olyan régóta használjuk a sütiket az online marketing munka támogatására, hogy talán nem is emlékszünk, milyen ezek nélkül az élet. Ezek segítségével értjük meg a felhasználói útvonalakat, sőt ezeket hívjuk segítségül akkor is, amikor a marketing mix költségallokációját kell meghatározni. A sütimentesség tehát tényleg mindenkit érinteni fog, aki bármilyen módon érvényesülni próbál az online térben. De nézzünk meg egy konkrétabb szcenáriót, hogy mire számíthatunk, ha leköszön a sütik kora.

    Mire kell készülni a sütik nélküli világban?

    • A rengeteg elveszített adat miatt mindössze egy zavaros képünk marad az online teljesítményről, nehezen követhetőek a trendek. A konverziós tölcsér felső szintjei gyakorlatilag követhetetlenné válnak, a marketing aktivitások valós hatására is legfeljebb intuíciókból és korábbi tapasztalatokból tudunk következtetni.
    • A megbízhatatlan mérési módszerek és az eleve szűkülő célzási lehetőségek következtében a jelentések szerint a marketing csatornák alul teljesítenek. A kiábrándító jelentések hatására a marketing budget csökken, vélhetően egyébként jól működő marketing aktivitások elkaszálásra kerülnek.
    • A kihagyott értékesítési lehetőségek miatt a növekedés megtorpan vagy teljesen megáll. A visszafogott költségek miatt nem képes az üzlet új ügyfelekhez, vásárlókhoz eljutni.

    Egy mondatban összegezve: a marketing tölcsér felső szintjein hamisan gyenge eredményeket fogunk látni, míg a direktnek látszó konverziók aránya meg fog ugrani.

    Hogy mégse zárjuk ilyen gyászos hangulatban az olvasmányt, jegyezzük meg, hogy egyelőre nincs tisztázva, hogy pontosan mit jelent a 3rd party cookiek támogatásának kivezetése a Chrome böngészőből. Nem kizárt, hogy átmenetileg a Safari és Firefox példáját követve Chrome böngészőben is 30 napról 24 órára csökkentik ezeknek a sütiknek az élettartamát. Ez a felhasználók azonosítását már ellehetetleníti, de alap statisztikák begyűjtésére marad lehetőség. Valamint azt sem szabad elfelejteni, hogy ha a Google azt mondja, hogy kivezeti a harmadik féltől (tehát saját magától) származó sütik támogatását a saját böngészőjéből, akkor valószínűsíthetően van már megoldási módszertana a probléma áthidalására. Hiszen a nap végén a Google mégiscsak a hirdetői pénzekből él.

    Ez tehát most a pillanatnyi állapot. Szerencsére ismerjük, hogy mi vár ránk, ezért tudatos felkészüléssel elkerülhetjük ezt a forgatókönyvet. Az idei évben még sokat fogunk foglalkozni ezzel a témával, hogy mindenki a legrajtrakészebb állapotban várhassa a sütimentes korszak beköszöntét.

    Legutolsó bejegyzéseink

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    Órákig tartó kreatív ötletelés helyett pár perces brainstorming? Hatékony és gyors szövegalkotás? Egy azonnal ott termő segítség, amikor elakadsz? Nem, ez nem csak egy szép álom a marketingesek számára. Ez a ChatGPT. Ha érdekel, hogy mi, mint ügynökség mire és hogyan használjuk, akkor olvass tovább!

    Katona Kriszti
    Katona Kriszti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!