UX kutatás 1×1

YCO
YCO
ux research methods

Magunkra egy digitális szakmai műhelyként tekintünk, ahol minden héten magas kvalitású szakemberek, együtt dolgoznak saját ötleteken, és komoly célokkal rendelkező vállalatok egyedi problémáin. A publikációink a piacnak és a szakmának szólnak, reméljük a gondolatainkat hasznosnak találjátok!

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    Milyen módszert válasszunk a felhasználói élmény vizsgálatához? Most összegyűjtöttük azokat a sarokpontokat, melyek szükségesek egy UX kutatás megtervezéséhez.

    A digitális marketing szakma egyik leggyakrabban hallatott hívószava a felhasználói élmény (user experience), mellyel ma már sok esetben UX dizájnerek foglalkoznak, de nem árt hozzá egy kutató is. 🤓

    De miért kell ezt (is) kutatni?

    Egy weboldal vagy alkalmazás tervezésének fontos célja, hogy az adott felület ne csak informatív legyen, de értéket közvetítsen, élményt jelentsen és elégedettséget eredményezzen a felhasználók számára. Ennek megvalósításához pedig ismerni kell a felhasználót.

    A felhasználói élmény vizsgálata a felhasználói célcsoport olyan szisztematikus elemzése, mely valós képet és a dizájn folyamatba beépíthető insight-okat szolgáltat a felhasználói viselkedéssel és a felhasználás körülményeivel kapcsolatban.

    Itt is – mint minden más kutatás esetében – a különböző célok és kutatási kérdések más-más módszertant tesznek szükségessé.

    Számtalan módszer áll rendelkezésre

    A Nielsen Norman Group összegyűjtötte, milyen módszerek állnak rendelkezésünkre a felhasználói élmény vizsgálatára. A felsorolt módszereket három dimenzió mentén csoportosíthatjuk:

    Kutatási módszertan

    kvalitatív (vagy direkt): feltáró jellegű kutatás, melyben kis mintaelemszám elérésével miértekre keressük a választ. Ide tartozik a mélyinterjú, a fókuszcsoport vagy az etnografikus kutatások, ahol részletes és mély információkat szerzünk a felhasználókról és magáról a felhasználásról is.

    kvantitatív (vagy indirekt): leíró jellegű kutatások, ahol nagy mennyiségű adat felvétele alapján jönnek létre az eredmények. A hagyományos kérdőíves megkérdezés mellett gyakran használt megoldás az A/B teszt vagy a felhasználói útvonal elemzés is, ahol a látogatók automatikusan rögzített online lábnyoma kerül elemzésre.

    Megközelítés

    vélemény-központú (attitudinal): megkérdezésen alapuló módszerek

    viselkedésközpontú (behavioral): megfigyelésekre támaszkodó megoldások

    Kontextus

    • természetes közeg, ahol a valós felhasználás figyelhető meg,
    • laboratóriumi vizsgálat,
    • kontextus nélküli közeg, amikor nem a termék használata közben végezzük a felmérést és
    • vegyes/ hibrid megoldás

    Ez alapján alábbi ábra szemlélteti az elérhető módszereket:

    kutatási módszerek
    kutatasi modszerek

    Forrás: nngroup.com, 2014

    Nem mindegy, mikor mit választunk!

    Nem elég a módszerekkel tisztában lennünk, fontos kérdés, hogy mikor, a fejlesztések mely szakaszában érdemes őket bevetni. Bár a módszerek tárháza széles, most néhány olyan technikára összpontosítunk, melyek a legjellemzőbben használatosak a UX kutatások 4 fő szakaszában:

    1) A felhasználók preferenciáinak meghatározása

    • felhasználói mélyinterjúval, mely alkalmas a felhasználók saját környezetében felmérni egy adott feladat megoldásának folyamatát, illetve
    • naplózással, ahol a résztvevők egyénileg rögzítik az interakcióikat a vizsgált felülettel kapcsolatban.

    2) Annak felmérése, hogyan elégíthetjük ki a felhasználók igényeit

    • kártyarendezéses módszerrel, mely során a résztvevők a kártyákra írt szavakat vagy kifejezéseket rendszerezik vagy csoportosítják, ami segít megbizonyosodni arról, hogy az oldal felépítése követi-e a felhasználói logikát.
    • Komplex megoldást jelent ezen kívül, ha különböző technikákat alkalmazva Customer Journey Map-et hozunk létre.

    3) A dizájn értékelése

    • felhasználói tesztekkel (usability tests), ahol a használat különböző aspektusait vizsgáljuk vagy
    • elérhetőségi tesztekkel, melynek középpontjában a hozzáférhetőség áll.

    4) Végül pedig fontos a potenciális problémák, új lehetőségek és trendek nyomon követése, melyet

    A helyes módszerválasztást az alábbi ábra részletesebben tárgyalja:

    • megtehetünk hagyományos kérdőívek segítségével vagy
    • a auditok lefuttatásával, mely a weboldal forgalma alapján képes a felhasználók viselkedését átvilágítani.
    ux kutatás szakaszai
    ux kutatás szakaszai

    Forrás: nngroup.com, 2017

    Bármilyen módszert is választunk, mindig a jól definiált kutatási problémára kell fókuszálnunk. Az eredmények akkor lesznek megfelelők, ha jó kérdéseket teszünk fel. Ebben tudnak segíteni a Y-shift kutatói.

    Megvan a probléma, de nem tudod, hogyan áss a mélyére? 🤓 Keress minket! 📧

    Legutolsó bejegyzéseink

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    Órákig tartó kreatív ötletelés helyett pár perces brainstorming? Hatékony és gyors szövegalkotás? Egy azonnal ott termő segítség, amikor elakadsz? Nem, ez nem csak egy szép álom a marketingesek számára. Ez a ChatGPT. Ha érdekel, hogy mi, mint ügynökség mire és hogyan használjuk, akkor olvass tovább!

    Katona Kriszti
    Katona Kriszti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!