Variációk COVID-szegmensekre

YCO
YCO
covid-19 szegmensek

Magunkra egy digitális szakmai műhelyként tekintünk, ahol minden héten magas kvalitású szakemberek, együtt dolgoznak saját ötleteken, és komoly célokkal rendelkező vállalatok egyedi problémáin. A publikációink a piacnak és a szakmának szólnak, reméljük a gondolatainkat hasznosnak találjátok!

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    A pandémia a fogyasztói szokások jelentős változásával járt együtt, mely azt is magával hozta, hogy a korábban kialakított szegmentációkat némiképp át kellett gondolni. COVID-szegmensek különböző meghatározásai ennek okán jöttek létre.

    Az elmúlt évben jónéhány kreatív próbálkozás látott napvilágot, melyek így vagy úgy igyekeztek kategorizálni a járványhelyzetre adott fogyasztói reakciókat, ha úgy tetszik COVID-szegmenseket. Ezek közül a teljesség igénye nélkül hozok néhány kreatív, elgondolkodtató példát.

    Következtetések meglévő információkból

    Fogyasztói csoportok reakciója a válsághelyzetre

    A járványhelyzet értékelésének egyik módja, ha a már meglévő szegmenseinkről elérhető információk alapján igyekszünk előrejelzést adni, hiszen megfelelő információmennyiség mellett következtethetünk a várható reakcióikra.

    Az Euromonitor International évről évre hagyományos klaszterelemzéssel határozza meg a globális fogyasztói típusokat. 2020-ban a csoportalkotást az alábbi dimenziók mentén tették meg:

    • személyiségjegyek és jövőbeli kilátások
    • vásárlási preferenciák és vásárlói szokások
    • technológia elfogadás és használat
    • a globális problémákhoz való általános hozzáállás
    • egészséggel és jólléttel kapcsolatos viselkedés

    Az elemzés érdekessége, hogy 2020-ban az ehhez kapcsolódó tanulmányt kiegészítették a koronavírus hatásainak előrejelzésével is az egyes fogyasztói típusokra nézve, amit az alábbi táblázatban foglaltunk össze:

    euromonitor szegmensek
    euromonitor szegmensek

    Forrás: Saját szerkesztés az Euromonitor International kapcsolódó riportja alapján, 2020

    Fontos kiemelni, hogy ebben az esetben nem voltak elérhetők valós adatok a csoportok reakcióit tekintve, hiszen a terepmunkát 2020 első két hónapjában végezték. Ugyanakkor a kutatóknak éppen elegendő információ állt a rendelkezésére ahhoz, hogy megfogalmazzák az előrejelzéseiket arra vonatkozóan, hogy vajon hogyan fognak reagálni.

    Hogyan befolyásol a sebezhetőség érzése

    Szegmentáció speciális szempontok alapján

    A Streetbees öt olyan dimenziót határozott meg a COVID-szegmensekhez, melyekről úgy gondolják, hogy meghatározza az emberek reakcióját a válsághelyzetben:

    Mennyire érzi valaki magát sebezhetőnek (1) fizikailag, (2) gazdaságilag, (3) szociálisan, (4) érzelmileg és (5) politikailag.

    A kialakított dimenziók mentén négy fogyasztói csoportot definiáltak:

    Alkalmazkodók (Opportunists):

    Alapvetően nem félnek a vírustól és annak anyagi hatásaitól. Felismerték a helyzetet és igyekeznek alkalmazkodni hozzá, együtt élni a korlátozásokkal és a korlátozott lehetőségekkel.

    Túlélők (Survivelists)

    Anyagilag leginkább értintettek – elveszítették a munkájukat, csökkent a fizetésük vagy a munkaidejük, ez pedig jelentősen meghatározta a vírushelyzethez való általános viszonyukat is. Próbálják túlélni ezt az időszakot, ami azt jelenti, hogy a fogyasztásukat is jelentősen visszaszorították, igyekeznek minél olcsóbban beszerezni a szükséges termékeket.

    Védekezők (Shielders)

    Egészségügyi szempontból ez a csoport fél a leginkább a vírustól (nem feltétlenül annak anyagi hatásai miatt). Igyekeznek a lehető legritkábban elhagyni az otthonaikat, ezért a vásárlásaik jelentős részét is online végzik. A higiénés termékek vásárlása jelentősen megemelkedett ebben a csoportban.

    Zsonglőrök (Jigglers)

    Az egészségügyi és financiális félelmek egyszerre jelennek meg ebben a csoportban, nem fontosabb egyik a másiknál. Tisztában vannak azzal, hogy ha elkapják a vírust, az anyagi hatással lesz a családjukra, és ha így lesz, nem tudják az egészségüket előtérbe helyezni.

    szegmensek-félelmekkel
    szegmensek-félelmekkel

    Forrás: greenbook.org, 2020

    Ahogyan az ábrán is látszik, ezek a csoportok nem írhatók le tisztán homogénként, legalább két irány minden csoporton belül megtalálható, mely a csoporton belüli szélsőségeket hivatott érzékeltetni. Ez is jól jelzi, hogy bár a szegmensek valamilyen szempontból belülről homogének, de a tisztább kép érdekében akár tovább is bonthatók, amire jó megoldást jelenthetnek a perszónaleírások is.

    Fogyasztói csoportok a járványon túl

    Szegmentáció komplex módszertannal

    A kutatókat azonban nem csak a pandémia alatt hozott vásárlási döntések érdeklik, de egyre inkább foglalkoztatja őket, hogy mire számíthatunk a járványhelyzet után.

    Az Ernst & Young elemzése arra próbál meg választ adni, hogy milyen fogyasztói igények és értékek kerülnek majd előtérbe, amikor a világjárvány már a hátunk mögött lesz. Ehhez pedig egy speciális megoldást, egy speciális index számítását alakította ki, mely a fogyasztás és a vásárlás különböző aspektusait tartalmazza egy értékben, mely lehetőséget nyújt a szegmentációra és az egyszerű összehasonlításra.

    Bár nyilvánvalóan nehéz megjósolni, milyenek lesznek a fogyasztók 1-1,5 év múlva és milyen hatások alakítják majd a különböző piacokat. De a EY Future Consumer Index segít előre jelezni a fogyasztók életében bekövetkező nagyobb változásokat.

    A tapasztalat, hogy túl kell élni a pandémiát új fogyasztói igényeket, mélyebb értékeket és magasabb elvárásokat eredményezett.

    Így összesen 5 olyan szegmens került meghatározásra, melyek elköteleződésére érdemes a vállalatoknak odafigyelni:

    fogyasztoi-index-alapján
    fogyasztoi-index-alapján

    Forrás: ey.com, 2020

    Egészség az első (Health First) – 29%

    Ez a legnagyobb csoport, mely számára a legnagyobb prioritást a saját és családjának egészsége és annak megőrzése jelenti. Alapvetően ez az egészségközpontú gondolkodás határozza meg a döntéseit is. Ezért olyan márkákat választ, melyek segítik ebben a törekvésében, megbízhatók és csökkentik a kockázatokat. Szívesen vásárol online.

    • A járvány hosszabb távú hatásaira számítanak
    • Nagy figyelmet fordítanak a hosszútávú egészségmegőrzésre
    • Többet költenek háztartási és higiéniai termékekre
    • Hajlandók többet költeni az egeszségüket és jóllétüket szolgáló termékekre

    Megfizethetőség az első (Affordability First) – 25%

    Az a legfontosabb számukra, hogy a lehetőségeiknek megfelelő életet éljenek, ezért igyekeznek minél inkább visszaszorítani a felesleges költéseiket. Keresik a lehető legjobb ajánlatokat.

    Ez a csoport a legidősebb, a legalacsonyabban képzett a szegmensek közül, akik az átlagosnál pesszimistábban tekintenek a járvány hosszútávú hatásaira.

    • Az árak szerepe jelentősen nőtt a döntéseikben
    • Évekbe telhet, mire anyagilag helyre rázódnak

    Társadalom az első (Society First) – 20%

    Hisznek abban, hogy az embereknek együtt, összefogásban kell dolgozniuk egy jobb jövőért. Odafigyelnek a döntéseik szociális hatásaira, ezért a transzparens márkákat választják. Magasan képzettek, jó anyagi helyzetben vannak, de tudatosabban költenek a válsághelyzetben.

    • Készek változtatni a fogyasztói szokásaikon a köz érdekében
    • Szívesen támogatnak helyi termelőket

    Élményszerzés az első (Experience First) – 9%

    A pillanatnak élnek, keresik az élményszerűségeket a fogyasztásaik során. Szívesen próbálnak ki új márkákat, termékeket vagy szolgáltatásokat, előnyben részesítve a személyre szabott kínálatot. Kevésbé aggódnak a járványhelyzet hatásai miatt, inkább a tapasztalataiknak élnek.

    • Nem érzik magukat kényelmetlenül a személyes vásárlástól, akár “plázáznak” is a korlátozások után közvetlenül
    • Szívesen vásárolnak prémium márkákat

    Kíváncsi vagy, hogyan használhatók ezeket a szegmensek a vállalati stratégiában?

    📖 Olvass tovább…

    Legutolsó bejegyzéseink

    igy-legyen-sikeres-google-ads-fiokod-2025

    Így legyen sikeres Google Ads fiókod 2025-ben

    Egy dolog biztos a változó (PPC-s) világban: Google Ads hirdetésre szinte minden esetben szüksége van egy márkának ahhoz, hogy érvényesülni tudjon a digitális világban. Akár új fiókot, márkát szeretnél indítani, akár meglévő fiókodnak szeretnél újult erővel nekifutni 2025-ben, ebben a cikkben segítek kihozni a legtöbbet fiókodból.

    Kiss Peti
    Kiss Peti
    tiktok-ppc-cover

    Elhirdettünk TikTokon 13 millió Ft-ot, megérte?

    Az elmúlt évek egyik legnagyobb újítása a TikTok platform meteorszerű berobbanása volt a hazai (és nemzetközi) piacra is, a lelkes PPC közösség pedig azonnal meglátta a lehetőséget a kíváncsi szemek lefoglalására. Közel két év alatt partnereinkkel 13 Millió Ft-ot költöttünk el a TikTokon kampányokra, de vajon megérte? Derítsük ki együtt!

    Kiss Peti
    Kiss Peti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!