Variációk COVID-szegmensekre

YCO
YCO
covid-19 szegmensek

Magunkra egy digitális szakmai műhelyként tekintünk, ahol minden héten magas kvalitású szakemberek, együtt dolgoznak saját ötleteken, és komoly célokkal rendelkező vállalatok egyedi problémáin. A publikációink a piacnak és a szakmának szólnak, reméljük a gondolatainkat hasznosnak találjátok!

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    A pandémia a fogyasztói szokások jelentős változásával járt együtt, mely azt is magával hozta, hogy a korábban kialakított szegmentációkat némiképp át kellett gondolni. COVID-szegmensek különböző meghatározásai ennek okán jöttek létre.

    Az elmúlt évben jónéhány kreatív próbálkozás látott napvilágot, melyek így vagy úgy igyekeztek kategorizálni a járványhelyzetre adott fogyasztói reakciókat, ha úgy tetszik COVID-szegmenseket. Ezek közül a teljesség igénye nélkül hozok néhány kreatív, elgondolkodtató példát.

    Következtetések meglévő információkból

    Fogyasztói csoportok reakciója a válsághelyzetre

    A járványhelyzet értékelésének egyik módja, ha a már meglévő szegmenseinkről elérhető információk alapján igyekszünk előrejelzést adni, hiszen megfelelő információmennyiség mellett következtethetünk a várható reakcióikra.

    Az Euromonitor International évről évre hagyományos klaszterelemzéssel határozza meg a globális fogyasztói típusokat. 2020-ban a csoportalkotást az alábbi dimenziók mentén tették meg:

    • személyiségjegyek és jövőbeli kilátások
    • vásárlási preferenciák és vásárlói szokások
    • technológia elfogadás és használat
    • a globális problémákhoz való általános hozzáállás
    • egészséggel és jólléttel kapcsolatos viselkedés

    Az elemzés érdekessége, hogy 2020-ban az ehhez kapcsolódó tanulmányt kiegészítették a koronavírus hatásainak előrejelzésével is az egyes fogyasztói típusokra nézve, amit az alábbi táblázatban foglaltunk össze:

    euromonitor szegmensek
    euromonitor szegmensek

    Forrás: Saját szerkesztés az Euromonitor International kapcsolódó riportja alapján, 2020

    Fontos kiemelni, hogy ebben az esetben nem voltak elérhetők valós adatok a csoportok reakcióit tekintve, hiszen a terepmunkát 2020 első két hónapjában végezték. Ugyanakkor a kutatóknak éppen elegendő információ állt a rendelkezésére ahhoz, hogy megfogalmazzák az előrejelzéseiket arra vonatkozóan, hogy vajon hogyan fognak reagálni.

    Hogyan befolyásol a sebezhetőség érzése

    Szegmentáció speciális szempontok alapján

    A Streetbees öt olyan dimenziót határozott meg a COVID-szegmensekhez, melyekről úgy gondolják, hogy meghatározza az emberek reakcióját a válsághelyzetben:

    Mennyire érzi valaki magát sebezhetőnek (1) fizikailag, (2) gazdaságilag, (3) szociálisan, (4) érzelmileg és (5) politikailag.

    A kialakított dimenziók mentén négy fogyasztói csoportot definiáltak:

    Alkalmazkodók (Opportunists):

    Alapvetően nem félnek a vírustól és annak anyagi hatásaitól. Felismerték a helyzetet és igyekeznek alkalmazkodni hozzá, együtt élni a korlátozásokkal és a korlátozott lehetőségekkel.

    Túlélők (Survivelists)

    Anyagilag leginkább értintettek – elveszítették a munkájukat, csökkent a fizetésük vagy a munkaidejük, ez pedig jelentősen meghatározta a vírushelyzethez való általános viszonyukat is. Próbálják túlélni ezt az időszakot, ami azt jelenti, hogy a fogyasztásukat is jelentősen visszaszorították, igyekeznek minél olcsóbban beszerezni a szükséges termékeket.

    Védekezők (Shielders)

    Egészségügyi szempontból ez a csoport fél a leginkább a vírustól (nem feltétlenül annak anyagi hatásai miatt). Igyekeznek a lehető legritkábban elhagyni az otthonaikat, ezért a vásárlásaik jelentős részét is online végzik. A higiénés termékek vásárlása jelentősen megemelkedett ebben a csoportban.

    Zsonglőrök (Jigglers)

    Az egészségügyi és financiális félelmek egyszerre jelennek meg ebben a csoportban, nem fontosabb egyik a másiknál. Tisztában vannak azzal, hogy ha elkapják a vírust, az anyagi hatással lesz a családjukra, és ha így lesz, nem tudják az egészségüket előtérbe helyezni.

    szegmensek-félelmekkel
    szegmensek-félelmekkel

    Forrás: greenbook.org, 2020

    Ahogyan az ábrán is látszik, ezek a csoportok nem írhatók le tisztán homogénként, legalább két irány minden csoporton belül megtalálható, mely a csoporton belüli szélsőségeket hivatott érzékeltetni. Ez is jól jelzi, hogy bár a szegmensek valamilyen szempontból belülről homogének, de a tisztább kép érdekében akár tovább is bonthatók, amire jó megoldást jelenthetnek a perszónaleírások is.

    Fogyasztói csoportok a járványon túl

    Szegmentáció komplex módszertannal

    A kutatókat azonban nem csak a pandémia alatt hozott vásárlási döntések érdeklik, de egyre inkább foglalkoztatja őket, hogy mire számíthatunk a járványhelyzet után.

    Az Ernst & Young elemzése arra próbál meg választ adni, hogy milyen fogyasztói igények és értékek kerülnek majd előtérbe, amikor a világjárvány már a hátunk mögött lesz. Ehhez pedig egy speciális megoldást, egy speciális index számítását alakította ki, mely a fogyasztás és a vásárlás különböző aspektusait tartalmazza egy értékben, mely lehetőséget nyújt a szegmentációra és az egyszerű összehasonlításra.

    Bár nyilvánvalóan nehéz megjósolni, milyenek lesznek a fogyasztók 1-1,5 év múlva és milyen hatások alakítják majd a különböző piacokat. De a EY Future Consumer Index segít előre jelezni a fogyasztók életében bekövetkező nagyobb változásokat.

    A tapasztalat, hogy túl kell élni a pandémiát új fogyasztói igényeket, mélyebb értékeket és magasabb elvárásokat eredményezett.

    Így összesen 5 olyan szegmens került meghatározásra, melyek elköteleződésére érdemes a vállalatoknak odafigyelni:

    fogyasztoi-index-alapján
    fogyasztoi-index-alapján

    Forrás: ey.com, 2020

    Egészség az első (Health First) – 29%

    Ez a legnagyobb csoport, mely számára a legnagyobb prioritást a saját és családjának egészsége és annak megőrzése jelenti. Alapvetően ez az egészségközpontú gondolkodás határozza meg a döntéseit is. Ezért olyan márkákat választ, melyek segítik ebben a törekvésében, megbízhatók és csökkentik a kockázatokat. Szívesen vásárol online.

    • A járvány hosszabb távú hatásaira számítanak
    • Nagy figyelmet fordítanak a hosszútávú egészségmegőrzésre
    • Többet költenek háztartási és higiéniai termékekre
    • Hajlandók többet költeni az egeszségüket és jóllétüket szolgáló termékekre

    Megfizethetőség az első (Affordability First) – 25%

    Az a legfontosabb számukra, hogy a lehetőségeiknek megfelelő életet éljenek, ezért igyekeznek minél inkább visszaszorítani a felesleges költéseiket. Keresik a lehető legjobb ajánlatokat.

    Ez a csoport a legidősebb, a legalacsonyabban képzett a szegmensek közül, akik az átlagosnál pesszimistábban tekintenek a járvány hosszútávú hatásaira.

    • Az árak szerepe jelentősen nőtt a döntéseikben
    • Évekbe telhet, mire anyagilag helyre rázódnak

    Társadalom az első (Society First) – 20%

    Hisznek abban, hogy az embereknek együtt, összefogásban kell dolgozniuk egy jobb jövőért. Odafigyelnek a döntéseik szociális hatásaira, ezért a transzparens márkákat választják. Magasan képzettek, jó anyagi helyzetben vannak, de tudatosabban költenek a válsághelyzetben.

    • Készek változtatni a fogyasztói szokásaikon a köz érdekében
    • Szívesen támogatnak helyi termelőket

    Élményszerzés az első (Experience First) – 9%

    A pillanatnak élnek, keresik az élményszerűségeket a fogyasztásaik során. Szívesen próbálnak ki új márkákat, termékeket vagy szolgáltatásokat, előnyben részesítve a személyre szabott kínálatot. Kevésbé aggódnak a járványhelyzet hatásai miatt, inkább a tapasztalataiknak élnek.

    • Nem érzik magukat kényelmetlenül a személyes vásárlástól, akár “plázáznak” is a korlátozások után közvetlenül
    • Szívesen vásárolnak prémium márkákat

    Kíváncsi vagy, hogyan használhatók ezeket a szegmensek a vállalati stratégiában?

    📖 Olvass tovább…

    Legutolsó bejegyzéseink

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    Órákig tartó kreatív ötletelés helyett pár perces brainstorming? Hatékony és gyors szövegalkotás? Egy azonnal ott termő segítség, amikor elakadsz? Nem, ez nem csak egy szép álom a marketingesek számára. Ez a ChatGPT. Ha érdekel, hogy mi, mint ügynökség mire és hogyan használjuk, akkor olvass tovább!

    Katona Kriszti
    Katona Kriszti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!