Ebben a cikkben olyan marketing és marketingkommunikációs példákat hoztunk Nektek, amelyek valamilyen szempontból a mi érdeklődésünket is felkeltették, vagy már régóta figyeljük az adott cég/márka ilyen jellegű tevékenységét. Példáink nagyobb része kifejezetten a 2021-es évre vonatkozik, de olyanok is vannak, amelyek már régebbre nyúlnak vissza
A válogatásnak nincs egy konkrét célja vagy fókusza, sokkal inkább az, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy a marketingmunka és a kommunikáció milyen sokféle területen képes hatását érzékeltetni, és éppen ezért nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy hogyan és milyen felületeken kommunikálunk fogyasztóinkkal, potenciális vevőinkkel.
Talán nem meglepő, hogy 2021-ben a cégek és különböző piaci szereplők kommunikációjában sok esetben jelent meg a covid-19 vagy ahhoz kapcsolódó más téma, hiszen ez nagyban befolyásolta, és jelenleg is befolyásolja mindennapi életünket. Voltak olyan cégek, akik a megváltozott fogyasztói közegre reagálva a termékükön változtattak annak érdekében, hogy valamilyen egyedi megoldást nyújtva alkalmazkodni tudjanak az új viszonyokhoz.
A Paname Brewing Company arra építette új termékét, hogy 86%-a azon franciáknak, akik elkapták a covidot, nem érezte az illatokat. Erre reagált 2021 októberében a cég azzal, hogy olyan sört fejlesztettek ki, ami segít ennek az érzéknek a helyreállításban. Az újfajta sör három különböző ízkombinációban elérhető.
De olyanok is voltak, akik az emberekkel, lakossággal való kommunikációba, tájékoztatásba igyekeztek újdonságokat beépíteni. Ilyen volt például Finnország kormánya is, hiszen ők közösségi médiában aktív influencereket vontak be.
2020 márciusában a finn kormány a koronavírussal kapcsolatos kormányzati tájékoztatásba közösségi média influencereket vont be. Az elsődleges cél az volt, hogy a hamis információk terjedését fékezzék ezzel, mivel az influencerek hivatalos, kormányzati információkat kaptak, amelyeket megoszthattak.
forrás: hs.fi
A brit Tesco olyan célra használta inkább a témát, ami a figyelemfelkeltés irányába mutatott, hiszen az Ő reklámjukban a Mikulás oltási igazolása is előkerült.
A Mikulásnak a reklámban van oltási igazolása, ettől viszont elszabadultak az indulatok, hiszen a vakcinát nem elfogadók körében ellenszenvet váltott ki, és még soha ennyi bejelentést nem érkezett a brit médiahatósághoz, mint ennek a reklámnak a hatására. (forrás: kreativ.hu)
a covid-on kívül is van élet
Igaz ez a reklámok és marketingmegoldások terén is.
Nagyon izgalmasnak találjuk az olyan megoldásokat, amikor egy megszokott felületen használt tartalomtípus más, szokatlan platformon jelenik meg.
Ezzel próbálkozott az ecuadori Chone városa is; ők a városban zajló útépítésekre nem a szokásos táblákkal és figyelmeztetésekkel hívták fel a figyelmet, hanem mémeket használtak erre a célra.
A reklámok, hirdetések célja, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét egy termékre, márkára, vagy bármire, amit a hirdető üzenetként szeretne átadni a közönségének. A norvég posta időről időre készít ennek a célnak tökéletesen megfelelő reklámokat.
Egy férfi beleszeret a Mikulásba. A norvég posta reklámja arra hívja fel a figyelmet, hogy Norvégiában 2022-ben lesz 50 éve, hogy dekriminalizálták a homoszexualitást.
Egy küldemény érkezik Máriához és Józsefhez Názáretbe, 9 hónap múlva pedig gyermekük születik, aki nem az apjára, hanem a küldöncre hasonlít.
Ha figyelemfelkeltésről és kreatív reklám készítésről van szó, akkor ennek tökéletes színtere a 2021-es Super Bowl volt.
Az amerikai futball-bajnokság kiemelt eseménye, az NFL döntője. Az NFL két konferenciája, az AFC és az NFC győztese játssza egymással. Az USA-ban szinte nemzeti ünnepnek számít az esemény, milliók nézik a tv-ben. Az idei év Super Bowl-ját, több mint 91 millióan nézték és számos gigászi márka versengett azokért a 30 mp-es reklám időkért, amik 5,6 millió dollárba, azaz 1 milliárd 828 millió forintba kerültek. (forrás: statista.com)
Az idei Super Bowl-on is megjelent a Doritos reklám, aminek célja az volt, hogy Doritos 3D új ízeit népszerűsítse. A Doritos szokásához híven, teljesítette a figyelemfelkeltést és a kreatív reklámot, aminek főszereplője Matthew McConaughey volt.
és itthon is voltak ötletes megoldások
2021-ben több olyan cég, illetve kampányt is megvalósítottak, amelyek említésre méltóak, mert olyan ötletes megoldást alkalmaztak, ami szerintük izgalmas, vagy éppen olyan hatásuk volt a piacra, amire nem is feltétlenül számítottak.
Ilyen az Aldi Magyarország facebook kommunikációja, ami már évek óta egy egyedi színfolt a kereskedelmi láncok között ilyen szempontból (is)
De a Magyar Közút Instagram jelenlétére is felhívjuk figyelmeteket, ami véleményünk szerint jó példa arra, hogy egy látszólag idegen témával is lehet tartalmakat „gyártani” Instagramra.
Ezen felül nyilván nem lehet elmenni az újabb és újabb TikTok-trendek és videók mellett, melyeknek a jövőben biztosan egyre nagyobb szerepet kell engedni a cégek kommunikációjában.