Az online térben mindenkinek az egyik kiemelt célja a jobb Google helyezés. Tudtad, hogy ennek egyik pillére a rendszeresen karbantartott performancia?
Ha azt a kifejezést hallod, hogy weboldal performancia: neked mi ugrik be róla? Nekem hirtelen most olyanok, mint
- oldalgyorsaság
- mobiloldal
- lazy loading
- meta tagek
- AMP oldalak
… csak hogy pár kulcsszót említsek. Ne izgulj, ha a fentiek között van olyan, amit nem tudsz hirtelen hova tenni, kitérek mindre a cikkben.
Egy oldal performanciális elemzése azt jelenti, hogy megvizsgáljuk elölről hátulról a weboldal tartalmát, és megvizsgáljuk, hol vannak hibák, hiányosságok, melyek javításával jobb helyezést érhetünk el a Google-ben. Na ki is bújt a szög a zsákból.
A performanciális javítások elsődleges célja tehát a jobb helyezés, ami persze együtt jár a jobb felhasználói élménnyel is.
Hogyan vágj bele?
Nálunk a Y-shift-nél alapvetően két módon, többnyire egymással párhuzamosan szoktuk elvégezni a performanciális elemzéseket és javításokat.
Először is tesztelünk. Egyszerűnek tűnhet, de számos funkcionális és logikai hibára fény derül, ha valós személy teszteli végig az oldalt legalább desktopon és mobilon. Itt az a legjobb, ha olyan végzi a tesztelést, aki nem nap mint nap az oldalt bújja, így jobban kiszúrja a szemét egy-egy valós hiba.
Ezzel a fajta teszteléssel alapvetően a felhasználói élményen javíthatunk, de ahogy fentebb írtam, ez számtalan esetben összefüggésben van a performanciával. Hiszen például ha a mobil oldal betöltésére hosszú másodperceket kell várni, akkor amögött egy technikai baki áll, ami hatással van a UX-re (user experience).
Miért is fontos ez az ún. funkcionális tesztelés? Ezzel végig tudunk járni különböző szcenáriókat, útvonalakat a weboldalon, és kiderülhetnek olyan hibák, mint például hogy egy aloldalon nincs továbblépési pont, vagy hogy egy konverziós űrlap hibásan működik.
Tipp: gondoljátok át a célcsoportjaitokat, rajzoljátok fel a perszónákat, és ennek mentén elemezzétek a meglévő útvonalakat. Ez már egy komplex, hosszú távú gondolkodás alapja, de kifizetődik a későbbiekben!
A funkcionális tesztelés mellett pedig felhasználjuk a jobbnál jobb szoftverek adta tudást. Az egyik ilyen a Google saját szoftvere, a Pagespeed Insights.
Előnye: Google eszköze, így ha ezeket a hibákat sikerül javítani, akkor szinte garantált a jobb helyezés
Hátránya: Pont, ami az előnye is. Néha abszúrd dolgokat talál “hibának”.
Elérése: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Egyszerűen tesztelhető a weboldal mobil és desktop performanciális eredménye, ahol listázásra kerülnek a javítandó feladatok.
Bár mi is a maximalizmusra törekszünk, azért fontos itt figyelembe venni a fent említett hátrányt. Azaz például ez a szoftver hibának jelzi, ha idegen kódrészleteket talál az oldalon, ami lehet például egy Facebook Pixel. Ezt kiszedni nem fogjuk. Kikerülni ezt a konkrét „hibát” úgy tudjuk, ha nem Analyticset, hanem Google Tag Managert használunk, és abban helyezzük el ezeket a külső scripteket.
A Google Page speed insight-tal tehát megtehetjük a kezdő lépést, de vigyázz! Nem elég egyszer elvégezni az elemzést, és hátradőlni. A Google algoritmusa is folyamatosan változik, és általában egy rendszeresen karbantartott oldal önmaga is változik. Így érdemes legalább negyedévente ránézni erre a mutatóra.
A másik hasznos szoftver a Pingdom, melynek van ingyenesen és fizetősen elérhető szolgáltatása is.
Előnye: Széleskörű monitoringot adó szoftver
Hátránya: Az ingyenes verzió korlátozott információkat ad
Elérése: https://www.pingdom.com/
Az ingyenes is hasznos és sokat segít, főleg ha kiegészítve használjuk a Google Pagespeed elemzéssel, de azért érdemes elkacsingatni a fizetős rész felé, bár ezek már olyan javítási lehetőségeket hordoznak, amik már inkább csak a weboldal fejlesztőinek mondanak bármit is, viszont ők ezekkel az információkkal sokat tudnak javítani az oldal ereményein.
És bár performanciáról beszélünk, ahogy fentebb már a UX is szóbakerült, a SEO, mint kulcsszó mellett sem szabad elmennünk, így nálunk egy ilyen elemzés együtt jár a SEO elemzéssel is általában. Itt is rengeteg lehetőségünk van, Woorank, Moz, Raven… kinek mi tetszik jobban. Nekünk a saját tapasztalataink alapján a Woorank vált be igazán, így mi ezt a szoftvert használjuk a legszívesebben. Ez olyan területekre is kitér a performancia mellett, mint például content elemek, strukturált adatok, sebességre vonatkozó információk, indexeléssel kapcsolatos mutatók, így nem érdemes kihagyni ezt az elemzést se.
És ha ezeket így mind átbogarásztuk, akkor egy Google Analytics és egy Search Console további vizsgálatával már igazán mélyre mehetünk az elemzésünkben.
Nem szabad azonban elfelejteni, hogy ahogy fentebb a Google szoftvernél már írtam róla, nem csak fekete és fehér ez a performancia. Rengeteg tényezőtől függ, így sokszor mérlegelnünk kell, hogy megéri-e például
- AMP (az AMP egy nyílt forráskódú HTML keretrendszer) oldalakat készítenünk…
- csökkenteni a kód mennyiséget az oldal minőségének rovására…
- kevesebb szöveget használni a mobiloldalon akkor is, ha az a megértés, átláthatóságot csorbítja…
mindezeket azért, hogy a Google boldog legyen?!
Egyszerűnek tűnik tehát, de mégsem az a komplexitása és sokrétűsége miatt. Fontosnak viszont fontos, így nem érdemes félvállról venni.
Te foglalkozol rendszeresen az oldalad performanciájával? Ha segítségre van szükséged, keress minket bátran!