Az internet és a webdesign jó pár fejlődési szakaszon van túl a ‘90-es évek óta. Kezdetben egy kód megírása is olyannyira új és nagy kihívásnak számított, hogy a weboldal tulajdonosok nem is igen törődtek a felhasználóbarát funkciókkal vagy az esztétikummal. Ma már azonban a design trendek hatására alapkövetelmény a jó felhasználói élmény, a vonzó, mobilbarát és gyors weboldal.
Lássuk, hogyan határozta meg napjainkig a technológia fejlődése a webdesignerek mozgásterét!
90s – A hőskor
Ebben az időszakban jelentek meg a weboldalak, amik még sokkal inkább hasonlítottak villogó hirdetőtáblákra, mint a mai weboldalakra. A GIF-ek, iFrame-ek és HTML szabta keretrendszerbe. Ezek a harsány trendek persze fokozatosan lettek letisztultabbak, ahogy a technológia fejlődése lehetővé tette a vonzóbb megjelenésű és használhatóbb weboldalak elkészítését.
00s – A flash korszak
A 2000-es években jelent meg a flash, mint platformfüggetlen fejlesztői eszköz. Határtalan lehetőségek álltak rendelkezésre és mivel a laptopok se voltak még elterjedtek, gyakorlatilag csak desktop optimalizációra volt szükség. Amit a webdesignerek megálmodtak, az mindenhol ugyanúgy mutatott. Ekkor már lehetőség volt a tipográfia szabad alkalmazására, az évtized második felétől pedig a fejlesztők képesek voltak igazán izgalmas és interaktív tartalmak megjelentetésére weboldalakon és számítógépes játékokban egyaránt. Ekkor indult el a ma is legnagyobb nyilvános videómegosztó webhely, a YouTube – szintén a flash player technológiára alapozva.
10s – Reszponzivitás és szkeumorf design
A 2010-es években az okostelefonok és táblagépek új interakciós megoldásokat hoztak. Ilyen többek között a multi-touch technológia is, ami a többujjas érintőképernyő ill. trackpad funkciókra utal, mint a zoom vagy a swipe. Az új felületek azonban megkövetelték a reszponzivitást. A weboldalak három különböző felületre való optimalizciója nem kis kihívást jelentett a kezdetekben. Részben ennek is köszönhető, hogy erre az időszakra sokkal inkább jellemző a letisztult, szellősebb, SEO-barátabb, kiegyensúlyozottabb elrendezés, a nagyobb whitespace-ek.
Ebben az időszakban terjedt el a szkeumorf design is: A fejlesztők és designerek a valóságból vettek kölcsön hangokat és textúrákat, melyeket grafikákba, animációkba helyeztek. A Google is átvette Google Material Design néven ezt a lapos, textúrák nélküli grafikai megoldást, ahol a mélységekkel, árnyékokkal és színátmenetekkel játszanak a tervezők.
20s – A kerék
A 2020-as években minden bizonnyal újra feltaláljuk a kereket. A technológia eljutott oda, hogy az okostelefonok nagyjából tízszer olyan gyorsak, mint a ‘10-es évek elején a flash weboldalak tervezésekor a számítógépek. Ismét trendi a ‘90-es évekből ismert élénk színhasználat, a GIF animációk, de már a letisztult, minimalista körítés, finom árnyékok, modern, 3D elemek a jellemzőek. A reszponzív webdesign is kiteljesedhetett a vektoros webhely képekkel, így kijelenthetjük, hogy határ a csillagos ég.
Mindezek mellett persze számos említésre méltó webdesign irányzat megfigyelhető és érdemes figyelemmel követni a különböző trendeket. Az olyan webes nagyhatalmak, mint például a Facebook, a Google és az Apple persze erősen meghatározzák a közízlést, de a tervezésnél nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy milyen célcsoportnak készül a weboldal.
A YCO tudását és tapasztalatát felhasználva, folyamatosan feszegeti a határokat. A kutatási-, marketing- és fejlesztési kompetenciáinkkal megkeressük a fókuszt és ha ez megvan, akkor próbálunk kitörni a keretekből. Olyan megoldásokat biztosítunk az ügyfeleinknek, ami versenyelőnyt jelent és nem megszokott.
Ahogyan vendégeink látták…
Megkérdeztük ezekről a trendekről Find your Y workshopunk résztvevőit is.
A technológiai fejlődés vonatkozásában értelmezett dizájnváltozások kapcsán arra kértük a partnereinket, hogy reflektáljanak saját magukra és értékeljék a weboldalaikat. Ebben a kérdésben érintettük naprakészséget, a megjelenést, a tartalmat és a felhasználói élményt (funkciók, felhasználóbarát működés és mobilnézet).
Az előzetes várakozásainkat beigazolták a válaszok (n=15). A tartalom szempontjából érzik a weboldal tulajdonosok a leginkább a fejlődési potenciált. Sok esetben ez a rész jelenti a leginkább időigényes feladatot, abból a szempontból hogy folyamatos újragondolást és megvalósítást igényelnek az olyan szöveges tartalmak, mint a bolg bejegyzések, hírek, termékoldalak stb.
Ehhez képest a különböző felületekhez igazodó megjelenés (mobilnézet), a design és a felhasználóbarát működés azok az elemek, melyekkel leginkább elégedettek az ügyfeleink.
A Find your Y előadói olyan témákat érintettek még, mint a fogyasztói magatartásban tapasztalható trendek és a digitális marketing aktuális eszközei.