A TrendsInBrands kutatásunk eredményeinek összefoglalója
A Brand Festival 2022 rendezvényre történő felkészülésünk része volt egy szakértői megkérdezés, amelyben marketing döntéshozókat kérdeztünk meg a szakmával kapcsolatban, különös tekintettel a márkákra ható trendekre.
Digitális ügynökség révén online kérdőívünket elsősorban social media célzások segítségével juttattuk el a megfelelő kitöltőkhöz a rendezvényt megelőző hónapban. Ennek eredményeképpen 64 szakember osztotta meg velünk a tapasztalatait és a véleményét.
Kutatásunk nem minősül reprezentatívnak, elsősorban fogyasztói/ termelői és szolgáltató szektor közép- és nagyvállalati szakembereinek tapasztalatait mutatja, ugyanakkor jól illusztrálja a marketing területen megfigyelhető jelenségeket.
A következőkben a kutatás tapasztalatait foglaljuk össze.
A megkérdezés nyitó felvetése a marketing munkát nehezítő tényezők feltérképezése volt a jelen helyzetben.
Az alábbi szófelhő arról tanúskodik, hogy jól tipizálható problémákkal néznek szembe a marketingesek a mindennapi munkájuk során:
- fogyasztók: a célcsoportok értése, célzása, elérése és az ügyfélszerzés egyértelműen megjelenik a válaszokban
- környezet: a bizonytalan gazdasági környezet, a gyorsan változó trendek a marketing munkát is nyilvánvalóan érintik
- digitalizáció és adatvezéreltség: ezen kívül kihívások elé állítja a marketingeseket a digitális transzformáció “kényszere”, az adatok gyűjtése, kezelése és még inkább a használata
(n=64)
Kiinduló feltételezésünk volt, hogy a nemzetközi szakcikkekben megjelenő marketing trendeket nem csak mi a YCO-nál 🤓, de más magyar marketinges kollégák is érzékelik. Nem is csalódtunk. ☝️
- A leginkább érezhető trendek az online környezettel kapcsolatosak a magyar piacon, ami az online környezetet és az ott csoportosuló felhasználókat is jelenti.
- A munkaerőpiac a marketingben is forrópont, hiszen a szinte minden szektorban érezhető munkaerőhiány magával vonja a munkáltatói márkák építésének szükségességét, valamint a munkavállalók bevonását a márka kialakításába, működésébe.
- Ami szinte minden témához szorosan kapcsolódik az a storytelling, hiszen a történetalkotás és -mesélés a márka szerves részévé válik.
Természetesen nem csupán a marketing trendek alakítják a szakmát. Ha kicsit távolabbról szemléljük a szektort, akkor a gazdasági folyamatok hatása is nyilvánvalóvá válik.
Nem meglepő módon a gazdasági válság következményeit érzékelik a legnagyobb arányban a marketingesek, de jelentős a hatása a digitalizációnak és a digitális transzformációnak is.
Mindezeknek a tényezőknek a hatására a válaszadóink (n=47) átlagosan 20%-os marketing büdzsé csökkenéssel számolnak a következő évben.
A Brand Festivalon a YCO szakértői csapatának felvetése a virtualitás és a storytelling értelmezése a márka szempontjában. Arra kerestük a választ, hogy a márkák hogyan boldogulnak a virtualitás – válságok – közösségek háromszögében. Gergő előadását pedig, itt olvashatod el.