Digitális vagy offline márka? A virtuális vagy a valós élményeké a jövő?

Fincza Gergő
Fincza Gergő
digitális vagy offline?

Gergő a YCO egyik alapítója, aki lassan több ideje foglalkozik vállalatok, márkák digitális stratégiájával, mint ahány éves némelyik gyakornokunk. Imádja rendszerbe foglalni a bonyolult helyzeteket és elképzeléseket, hogy előremutató terveket készítsen belőle.

további cikkek tőle

Értesülj a legfrissebb trendekről!



    Az elmúlt hónapokban a szakmai műhelyünk sokat dolgozott, gondolkodott a digitális márka, kommunikáció témakörén, és hogy hogyan lehetne utat mutatni azoknak a márkáknak, vállalatoknak, akik régóta a digitalizáció útját tapossák, mégis úgy érzik, hogy a világ gyorsabban mozog, mint ahogy ez cégként lekövethető lenne.

    Még javában nyár volt, amikor a Brand Fesztivál Grémium (ezek olyan találkozók, ahol szakmai és márkaképviselők beszélnek a jelenkor fontos témáiról) meetingre készülve, Krisztián kollégánk azon gondolkodott, hogy ha megvizsgáljuk a trendeket, a márkák környezetét, feladatait, akkor hogyan lehetne rendszerezni és fókuszálni, azaz valamiféle stratégiába rendezni őket. A találkozó kihívásokkal teli képet festett arról, hogy vezető márkák hol tartanak a digitalizációban, így arra gondoltunk, hogy ezt a témát fogjuk a következő hónapokban továbbgörgetni, hogy a Brand Fesztivál közönsége is megismerhesse.

    A köztes időszakban a kutató csapatunk rengeteg munkaórát töltött azzal, hogy megvizsgálja az ötletet, végigrágtuk az elmúlt 5 év fogyasztói trendjeit, párhuzamba hoztuk a martech (marketing technológia) változásával, és a fesztivál előtt online szakértői megkérdezés formájában 64 marketinggel foglalkozó szakember véleményét is megkérdeztük.

    Így el is jutottunk az előadásig, aminek a kivonatát ajánljuk szíves figyelmedbe. Az átlagos cikkeinkhez képest, ehhez egy „grande” méretű Starbucks kávé javasolt, mert az olvasási idő nagyjából 15 perc. 📖

    Brand Fesztivál Fincza Gergely YCO Digitális márka

    Gergő – Brand Fesztivál 2022 – A valós vagy a virtuális élményeké a jövő?

    17 éve foglalkozom online megjelenésekkel, digitális marketinggel, de főleg digitális stratégia és felhasználói útvonalak tervezésével. Ha végiggondolom ezt az időszakot, többségében azt láttam, hogy a vállalatok éles határvonalakat húznak meg a digitális és offline létezésük között, és ennek megfelelően szocializálódtak a szervezeti kultúráik is.

    A célunk, hogy bebizonyítsuk, hogy a funkcionális és szervezeti határok nem szolgálják a mai kor fogyasztóinak és üzleteinek igényeit!

    digitális márka

    Szárnyal a marketing technológia (martech), bukdácsol a vállalati fejlődés

    Az előadás után több világmárka marketing vezetője jött oda hozzám, hogy teljesen megértik a mondandónkat, már itt magukra ismertek, mivel rendre belefutnak abba a hibába, hogy évek óta fizetnek egy-egy igazán innovatív digitális marketing vagy sales szolgáltatást, de alig tudják kihasználni annak tartalmát. Ennek a következménye akár az is lehet, hogy egy nehezen átvitt költség eredménytelensége újabb „évekkel” hosszabbítja meg a fejlődést és a változást a cégnél.

    technological change

    A marketing technológia és a digitális világ növekedése messze meghaladja a szervezetek fejlődési ütemét. Az új belépők pedig mind fogyasztói oldalon, mind üzleti oldalon sokkal magasabb szinten kezdik a kapcsolódásukat a virtuális világhoz. Nem véletlen, hogy a startupok rövid idő alatt rohamos fejlődésre képesek, hiszen eleve sokkal magasabb technológiai szinten csatlakoznak a stratégiájukkal, eszközhasználatukkal és kihagyják, elhagyják az „így szoktuk” megoldásokat.

    Ennek megfelelően hogyan kezeljük a márkánkat? Külön létezik egy virtuális márkánk? Vagy koherensen a kettő?
    Igazodjunk a platformokhoz? Igazítsuk a márkánkat különböző célcsoportokra? Központosított kommunikációval jöjjünk egy decentralizálódó digitális világba? Hogyan legyünk vonzóak ekkora zajban és ennyi mesterséges intelligenciával átitatott hirdetési környezetben?

    Ezek a kérdések folyamatosan megjelennek, és a céljaink függvényében változhatnak is, a két világ egymásra gyakorolt hatása ma már nincs éles vonallal elválasztva, ezért a szinergiák nagyon fontosak.

    A digitális technológia fejlődésével együtt nő a digitális reklámköltés is?

    Ha szeretnénk, hogy ebben a növekedésben ne maradjunk le, akkor figyelembe kell vennünk, hogy már tavaly átlépte a digitális költések nagysága az offline médiát (MRSZ). Az éves stratégia tervezés szempontjából ez azért fontos információ, mert azok a vállalatok, márkák, akik még csak az elején járnak a digitális világban, a konkurenciáik többszörösét kell, hogy költsék a jó, versenyképes online jelenlét kialakításához.

    Ha pedig ez nem lenne elég, a Statista információ alapján akkor tartjuk a globális versenyt, ha a 2020-as költségvetésnél legalább 50%-kal többet költesz jövőre!

    márka

    Hogyan látják a marketing szakemberek a következő időszak kihívásait?

    Először is köszönjük azoknak a fogyasztói/ termelői és szolgáltató szektor, közép- és nagyvállalati szakembereinek, akik hozzájárultak válaszaikkal a felméréshez! 🙏

    szofelho

    A válaszokat kategorizálva jól érzékelhető, hogy a többségnek a technológiai gyorsulás, a külső externáliák és a fogyasztói szokások megváltozása és megértése okozza a kihívásokat.

    Az egyre nagyobb bizonytalanság olyan agilis gondolkodást vár el tőlünk, amely tudatosan készül a változásra, amellett, hogy a stratégiánkat átjárja a technológia, a trendek és a fogyasztási szokások, a célcsoportok ismerete!

    A kutatásról bővebb információkat Era cikkében olvashatsz!

    A digitális ökoszisztémák középpontjában a fogyasztó áll! Nézzük meg, hogy mi vár ránk, ha meg akarjuk érteni a szokásaikat!

    Ha az imént még arra gondoltunk, hogy nehéz dolga van egy marketingesnek, hiszen mennyi külső hatás és változás teszi „érdekessé” a mindennapjait, akkor vegyünk egy nagy levegőt, és nézzük meg az Euromonitor elmúlt 5 évben jelzett fogyasztói trendejeit!

    brandfest

    A helyzetet úgy próbáltuk szemléltetni, hogy a trendeket elhelyeztük a valóság – virtualitás és a személy – közösség tengelyein. Ezekről a trendekről külön-külön most nem lesz szó, de érdemes megjegyezni, hogy minél több ilyen trendet ismerünk, annál könnyebb megtalálni a márkánk számára elfogadhatóakat, amikhez jobban tudunk kommunikációt tervezni. Illetve ha évről évre vizsgálnánk ezeket, akkor látható az eltolódás a közösségek irányába, illetve az egyre több digitális kapcsolódásra.

    online márka

    Ha megfigyeljük az irányokat, akkor vannak trendek, melyek az egyént húzzák a digitalizáció irányába azzal a céllal, hogy kiterjesztve önmagát növeljék a hatékonyságot, az elégedettséget vagy az önmegvalósítást. De természetesen ott a virtuális tér, ahol az egyének akarva-akaratlanul is közösségekbe formálódnak, és új értékek, új automatizmusok kapcsolódnak be a szokásaikba. 

    Amennyiben furcsának találnád, hogy miért nem a hagyományos B2B/B2C fogalmakat látod, olvasd el Gáborunk ide vonatkozó cikkét, hiszen a digitális térnek már rég túl kellett lépnie a felülről érkező kommunikáción, és az egyéneket és a közösségeket megértve, értük működni.

    A valóságban egyre több krízissel küzdünk meg, ahol az egyén igyekszik minél inkább védetté válni a külső hatások ellen, így ennek megfelelően keresi a lehetőségeket. Ugyanakkor az offline közösségek próbálják megtalálni a közösségi értékeket a realitásban, amit úgy lehetne jól összefoglalni, hogy visszatérnek a dolgok gyökeréhez, és újraértelmeznek több fontos kérdést a létezésétől kezdve.

    Már el is jutottunk a cikk elején említett modellhez, amiből az egész vizsgálódás indult.

    Purpose-driven branding a tervezés fókuszában

    Az elmúlt években került a márkákról való gondolkodás fókuszába a ‘purpose’, a ‘létezés értelme’, vagyis az a cél, amit a márkával szeretnénk elérni, beteljesíteni. Fontos minden márka számára, hogy képes legyen azt definiálni, hogy mi végett van a piacon. Egyszerűnek tűnő kérdés, amivel sokan még mindig elakadnak. Ehhez képest valóban fogas kérdés lehet, hogy a virtuális térbe hogyan lehet átültetni a márka küldetését, ‘létezésének értelmét’. Erre lehet válasz a digitális storytelling, amely képes a jól megfogalmazott célokat, a márka köré épített történetek segítségével közelebb vinni a fogyasztókhoz.

    purpose

    Nézzünk egy példát!

    „Miért dobta piacra a Ben&Jerry’s a Netflix „ízű” jégkrémjét? Mi szüksége van ennek a jól felépített „offline” márkának arra, hogy az egyik legnagyobb virtuális márkával jelenjen meg?

    A purpose-driven márkaépítés klasszikus példája a Ben&Jerry’s, aki azzal, hogy jégkrémet készít, már kötődik a boldogsághoz. A márka erejét pedig arra próbálja irányítani, hogy jót tegyen.

    A márka megalkotásakor az üzlet kiépítésének első lépése az alapértékek meghatározása volt, mely köré a teljes működésüket építik.

    A márka működését 3 alappillér köré szervezik:

    1. Termék, ami magas minőségű, természetes alapanyagokból készül
    2. Fenntartható gazdasági növekedés és emberi jogok védelme
    3. Társadalmi felelősségvállalás

    És ha ez összekapcsolódik egy olyan márkával, mint a Netflix, a boldogságérzés még erősebbé válik. Ami a Ben&Jerry’s márka létezésének alapvető célja és értelme.

    Igazítsuk a miértünkhöz a racionális és a emocionális oldalt!

    virtuális márka

    Merthogy a márka érzelmi kötődést alakít ki. Ezzel leegyszerűsíti a döntést, megkönnyíti a vásárlást. Tudjuk, ismerjük, jó esetben szeretjük és tiszteljük. Az érzelmi kötődés nem csak az újravásárlást segíti, hanem a továbbajánlást, a márkaközösségek kialakulását is.

    Végső soron minden döntésünk mögött valamilyen mély érzelem húzódik meg, mégis (másoknál, nyilván nem nálunk, de hallottunk már hasonlóról) a másik oldal kerül a középpontba, amikor a márka kommunikációját tervezzük….

    Azaz a racionális oldal. Tegyük fel, hogy eddig helyeslően bólogattunk, és mindenki úgy gondolja, hogy természetesen a mi márkánk egyértelműen azonosítható célok mellett, mély érzelmi kapcsolatot ápol a fogyasztóval. Így a “taktikai üzenetek” mindössze az addicionális motivációt jelentik. A valóság az, hogy sajnos többségében innen indítjuk a tervezést, és zárójelbe kerül a mélyebb értelmezése a márkának, így a rövidtávú célok felülírják a márka kiteljesíthető lehetőségeit.

    brand fest

    És persze nem minden márka működik egyformán. Ezt a választ Kun Miklós, a MediaCom CSO-ja küldte nekünk, ami nem derült volna ki, ha az előadás után nem jön oda hozzám megköszönni, hogy beválasztottuk a prezinkbe. Miklós nagyon jól érzékelteti az emocionális és racionális oldalak különbözőségét, fontosságát és folyamatos egymásnak feszülését.

    A Google saját statisztikái szerint ma egy webáruház vásárló 500-as frekvenciával találkozik adott márkával, termékkel, mire a vásárlásig eljut. Ehhez képest (nem mi, hanem hallottunk már róla, hogy másoknál előfordult 😅😀) előfordul, hogy egyetlen key visualra igazított üzenettel, és érkező oldallal lefedettnek tekintünk egy célcsoport/aktivitás látogatói útvonalát.

    A virtualitás hihetetlen lehetőségeket biztosít a márkák és a közösségek számára

    Az ábránkon két lépést ugrunk, mivel a következő példa jól reprezentálja, hogy a mindent átívelő mérhetőség és virtualitás hogyan teszi lehetővé, hogy az üzletek a közösségek igényeit megértve, értük cselekedve érjenek el üzleti célokat!

    offline márka

    A Burger King és az Activision kooperált egy nagyot az új Call of Duty játék megjelenésekor, idén októberben: a lényege az volt, hogy ha veszel egy hamburgert a Burger Kingben, akkor egy új karaktert oldasz fel a játékban. Ez eleve kuriózum, ami a játékosoknak azonnal felkeltette az érdeklődését. Viszont az igazi ötlet más volt: taktikusan kihagyták ebből az amerikai és a brit piacot, aminek a hatására, óriási közösségi mozgolódás kezdődött, és a “feketepiacon” adták-vették a felhasználók az új “avatart”, 20-40 dolláros induló értéken. Ez azt jelenti, hogy a partnerség hatására a digitális térben elindult egy hatalmas öngerjesztő folyamat, ami ráadásul beárazott egy olyan virtuális „terméket”, ami nem is feltétlenül szükséges a játékhoz.

    Ennek a koncepciónak a lényege, hogy a márkák nem a vevőnek, hanem a vevőért, vagy még inkább a közösségért vannak jelen mindennapjainkban. Ez azt jelenti, hogy a vevőkkel, vásárlókkal közösen alakítják a kínálatot, azt az értékajánlatot, ami mindkét félnek vonzó.

    Nem találgatjuk, nem is kutatjuk a szó hagyományos értelmében, hanem “megéljük”, mivel részt veszünk a vásárlók mindennapjaiban, követjük az életüket, figyeljük visszajelzéseiket. 

    Ezen a ponton a digitális térben mi, marketing szakemberek egyre inkább úgy jelenünk meg, mint akik terelgetik a közösségeket, ráépítve a felhasználók által készített tartalmakra.

    Erre az egyik talán leghíresebb és legsikeresebb példát a Lego tudhatja magáénak, amely évek óta sikeresen építi a saját márkaközösségét, hogy a márka ereje megmaradjon, az újabb és újabb generációkon is sikeresen átíveljen. Ma már közel 1,8M aktív tagja foglalkozik azzal, hogy a kreativitását a közösség elé tárva szélesítse a márka ismertségét.

    sales marketing

    A válságok részei a márkák életének, amihez jobb hozzászokni, mint várni a végét. De mit csináljunk?

    Talán Balogh Levente, a Szentkirályi tulajdonosa mondta egy kerekasztal beszélgetés végén, hogy a válságos időkben a legnagyobb baj, ha bebújunk a válság mögé, nyafogunk, mert az sokkal nagyobb gondot fog okozni, mintha tennénk a dolgunkat. Biztosan szebben fogalmazott egyébként, csak így maradt meg 🙂

    online márka

    A lényeg, hogy kihívásokkal teli időket élünk. Most éppen többszörös válságokkal. Gazdasági, energia, politikai és egészségügyi válságok váltják egymást vagy éppen futnak párhuzamosan. 

    Nehezen tervezhető és nehezen megvalósítható aktivitásokat okoznak a válságok. De a márkáknak ezt is túl kell élni, és a racionális oldalon egyre jobban értelmezni a márka helyzetét benne. 

    Úgy látjuk, hogy ebben a helyzetben a legjobb amit tehetünk, hogy visszatérünk az alapokhoz.

    • Végiggondoljuk a márka jelenlétének alapjait, létezésének értelmét.
    • Közelebb lépünk a fogyasztókhoz, bevonjuk őket a tervezésbe.
    • Kialakítjuk virtuális jelenlétünket, ezzel megteremtve a márkánk hatókörét, működési körét, az ökoszisztémát, amit majd monitorozni és folyamatosan fejleszteni kell.
    • Alkalmazkodunk a válsághoz, azonosítjuk a lehetőségeket, amelyeket ebben a helyzetben ki tudunk használni.

    Vagyis folyamatosan tervezünk, és együttműködünk.

    Merthogy a digitális jelenlét sem lehet más, mint amit a fogyasztók megszoktak!

    Köszönöm minden kollégámnak, hogy ez a gondolatmenet és anyag megszületett, és köszönöm neked is, hogy elolvastad a cikkünket! Ha szeretnéd, hogy a Te cégeddel, márkáddal kapcsolatban gondolkodjunk, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot!

    YCO Digital Agency

    Ha felhasználnád az ábráinkat és a tartalmakat kérlek hivatkozd le a cikkünket, egyébként pedig ne nyomtasd ki az oldalt! Köszi! 🌳

    Legutolsó bejegyzéseink

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    A ChatGPT az új marketinges kolléga?

    Órákig tartó kreatív ötletelés helyett pár perces brainstorming? Hatékony és gyors szövegalkotás? Egy azonnal ott termő segítség, amikor elakadsz? Nem, ez nem csak egy szép álom a marketingesek számára. Ez a ChatGPT. Ha érdekel, hogy mi, mint ügynökség mire és hogyan használjuk, akkor olvass tovább!

    Katona Kriszti
    Katona Kriszti
    összes bejegyzés megtekintése

    YCO Digital Agency

    Azért dolgozunk, hogy ügyfeleink annyira büszkék legyenek a digitális jelenlétükre, mint a saját cégükre, márkájukra.
    Valós üzleti problémákra, egyedülálló digitális élményt teremtünk.

    Megnézem

    Ahova jó tartozni

    A hely, ahol kifejezhetem mennyire hálás vagyok azoknak az embereknek, akik nap mint nap segítenek. Ahol mindig van mit ünnepelni! Ahol örömmel látnak. Ahol elismernek.
Alkalmazás, amely eszköz kezedben a mindennapos elismerés támogatásában, intézményében vagy a szervezeti kultúrájában.
    megismerem

    Csatlakozz szakmai műhelyünkhöz!

    Olvass értékes szakmai cikkeket és inspirálódj velünk!