Természetesen nem. A márka nem statikus eleme a vállalatnak, hanem a stratégia része, mely folyamatos tervezést és megvalósítást igényel. Vagyis tudatos építkezést.
Gyakran merül fel a kérdés, hogy valóban ismerjük a saját márkánkat?
Vajon a vállalati stratégiába ágyazottan gondolkodunk róla? És egyáltalán, miért fontos ez?
Az Online Jelenlét Monitoring szolgáltatásunk áprilisi témája azért foglalkozik a márka kérdésével, hogy rávilágítsunk: a vállalati identitás (corporate identity) nem izolált része a szervezetnek, hanem optimális esetben
- a vállalati céloknak megfelelően megfogalmazott kép, mely tükrözi azokat a víziókat, amit a vállalat kommunikálni szeretne magáról,
- ezáltal pedig egyfajta kiindulópontot ad a vállalat további stratégiáinak megvalósításához (marketing, pénzügy, termelés, értékesítés stb.).
A márkázás, mint folyamat – hiszen a márka nincs kész egy logóval vagy arculattal – komplex menedzsment feladat és komoly költségekkel jár. De megéri a befektetett erőforrásokat az ezáltal elérhető versenyelőny, hiszen
- a fogyasztó könnyebben meggyőzhető a vásárlásról egy ismert és megbízható márkával,
- a vásárlók gyakrabban válnak hűségessé és ajánlják másoknak a márkát, a szájreklám pedig rendkívül nagy jelentősséggel bír ebben az építkezésben,
- erős márka esetében olyan nehezen másolható értéket hozunk létre, mely komoly előnyt jelent a versenytársakkal szemben,
- ugyanakkor a munkavállalók elköteleződését is erősíti.
Gondoljuk csak végig! Miért választunk egy-egy jól felépített márkát a versenytársak kínálta lehetőségek helyett? Mert jobban bízunk benne, elhisszük, hogy a termék teljesítménye is jobb lehet, pedig erről sok esetben nincsen szó.
Vegyünk fogkrémet, porszívót vagy éppen fűnyírót, rengeteg márka közül választhatunk. Vannak, akik egyértelműen ragaszkodnak egy-egy brand-hez, de a legtöbb esetben van néhány kedvelt márkánk, amelyek közül leggyakrabban választunk.
És az online térben, ha lehet, még fontosabb a márkaépítés kérdése, hiszen nagyobb zajban, és sokkal strukturáltabban kapják a fogyasztók az információkat, így az is nehezebb, hogy megkülönböztessük magunkat a versenytárs márkáktól.
A cél persze minden esetben a márkahű vásárló elérése! 🙂
Egyértelmű tehát, hogy a márkastratégiát két oldalról kell kezelnünk, hiszen a márkának egyrészt igazodnia kell ahhoz a képhez, amit a vállalat közvetíteni szeretne magáról, másrészt pedig el kell érnie, hogy a fogyasztók fejében a márkáról kialakult kép is ehhez közelítsen.
Mi jut eszünkbe, ha azt halljuk, hogy Mercedes? És ha azt, hogy Dodge? És mi jut eszünkbe a Tata-ról? Más és más, sokaknak több, másoknak kevesebb. De összességében mégis érzékelhető, hogy melyik gyártó márkája tud többet nyújtani az érzésekben. Erről szól a márka.
Nem egyszerű feladat, de jól átgondolt, felépített stratégiával mindez a mi márkánk esetében is megoldható.
A vállalat és a fogyasztó közötti viszony menedzselése
Saját önképünkhöz hasonlóan a márkának is szüksége van identitásra, amihez hozzátartozik
- a story, amitől szerethetővé és hitelessé tud válni,
- de illeszkedik a vállalati célokhoz és
- a vállalat identitásához (corporate identity), de hozzá tartoznak olyan objektíven leírható elemek is, mint
- a márkaportfolió vagy a márkaarchitektúra (a márkák vállalaton belüli hierarchiája, egymáshoz való viszonya).
Ha úgy tetszik ez az “üzenet”, amit szeretnénk eljuttatni a fogyasztóhoz és egyértelműen pozicionálni márkánkat a piacon.
Ugyanakkor a “vevői” oldalon nem kizárólag a márka által küldött üzenetek hatnak. A fogyasztó fejében a márkáról kialakult képhez hozzájárulnak a saját tapasztalatai, a versenytársak viselkedése és természetesen más fogyasztók véleménye is…
Kialakítva ezzel a márkaimázst, melynek megismerése és folyamatos mérése elengedhetetlen része a márkastratégiai döntéseknek.
Ebben jelent segítséget
- az online jelenlét folyamatos auditálása a márkára vonatkozó KPI-ok mentén valamint
- a márkaérték mérések.
A célunk tehát, hogy segítsük az ügyfeleinket a tudatos márkastratégia és ehhez illeszkedő marketingkommunikáció kialakításában a piaci információkra (vállalati, versenytárs és fogyasztó oldalon) támaszkodva.
A YCO csapata