Az egyre inkább perszonalizált fogyasztás korszakában a vásárlóknak nincs szükségük számokra vagy ígéretekre, csak az számít, hogy az adott termék miért fontos vagy előnyös a számukra. A storytelling technikák ebben segítik a vásárlókat.
A kreatív és vonzó tartalmak növelik a márka ismertségét és kedveltségét. Ezt a márkák egyre gyakrabban valamilyen storytelling megoldás (márkatörténetek) alkalmazásával igyekeznek erősíteni. Számos vállalat építette az alapjait a történetekre, melyek az alapítók vízióit, elképzeléseit képviselik, így a Toms Shoes, az Uber, vagy a Starbucks is erős sztorival rendelkeznek. A fogyasztók szempontjából ez rendkívül fontos, hiszen elsősorban azokhoz a márkákhoz tudnak kötődni, melyekkel azonosulni képesek. Bár nagyon sok sikeres történetet ismerünk, ez mégsem könnyű feladat, számos vállalatnak szembesülnie kell saját identitásának megtalálásában felmerülő nehézségekkel. Hogyan lehet mégis közelebb kerülni a jó történethez?
A kvalitatív kutatások hatékony módját jelentik a márka üzenetének megtalálásához, a story könnyen érthető és átérezhető megfogalmazásához.
A Nestlé korábbi vezérigazgatóját idézve:
Nem az az érdekes, hogy „ki, mit, hol, mikor, mennyiért és milyen gyakran” vásárol, azt mondja meg, hogy „miért„.
A kvalitatív megkérdezési technikákkal közelebb kerülhetünk a fogyasztói nézőpontok megismeréséhez. mindamellett, hogy visszajelzéseket kaphatunk a márkáról, a koncepcióról. Sőt, akár új célcsoportokat is definiálhatunk.
Hogyan jutunk el a jó story-hoz?
Annak érdekében, hogy a kutatás hozzájáruljon egy igazán jó történet kialakításához, fontos kideríteni, hogy a résztvevőknek milyen tapasztalatai, élményei vannak a márkával. Így a személyes történetek összegyűjtésével és összegyúrásával egyetlen márkatörténet jön létre végül.
A fogyasztók márkáról történő gondolkodásának megismerésére és koncepciók tesztelésére az innovatív marketingkutatás válasza az online módszerek fejlesztése. Ezek a megoldások idő- és költséghatékony módon képesek elérni a fogyasztók nagy csoportját (pl. online fórum, netnográfia). Ezen kívül a szövegelemző eszközök lehetővé teszik a különböző kulcsszavak azonosítását és mérését. Így lehetőséget teremtenek az idézetek kódolására, melyek segítenek a kutatónak az üzenetek átformálásában egy koherens történetté.
Összességében tehát a jó márkatörténet több, mint a fogyasztók elköteleződésének és érdeklődésének növelése. Az elköteleződés megteremtése a cél! Ez jelentheti a különbséget egy márka sikere és kudarca között. Ahogy egy régi mondás tartja: „Minden kép egy történtetet mesél el.” Ahhoz, hogy ma egy márka sikeres tudjon lenni, el kell mesélnie egy történetet, amit a fogyasztó elképzelhet és azonosulni tud vele.